The
study was conducted in Erzurum province to determine the factors that affect
consumers' preferences in potato consumption. For this purpose, 281 consumers
were interviewed in 2017 and Analytical Hierarchy Method was used in the
analysis of obtained data. According to the results, consumers consumed an
average of 10.42 kg potato and spent10.46 TL. per month. Consumers pay more
attention to the taste while buying potatoes, followed by palate tastes, color
and price. While the consumers in the research region are buying potatoes, they
firstly place importance on criteria of "Hasankale", then
"Ahlat" and "Nevsehir" respectively. Potato producers and
the institutions and organizations that are active in the sector should make
production considering the taste, palate taste, habit and color choices, which
affect the purchasing preferences of potatoes, resulting in an increase in
producers’ income and in the utility level of consumers.
Çalışma tüketicilerin patates
tüketim tercihlerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi amacıyla Erzurum
ilinde yürütülmüştür. Bu amaçla 2017 yılında281 tüketici ile anket yapılmış ve elde
edilen verilerin analizinde Analitik Hiyerarşi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına
göre tüketiciler ayda ortalama 10.42 kg/ay patates tüketmekte ve bunun için ortalama
10.46 TL/ay harcama yapmaktadırlar. Tüketiciler patates satın alırken en fazla tadına
önem verirken bunu sırasıyla damak tadı, alışkanlık, renk ve fiyat seçenekleri izlemektedir.
Araştırma yöresinde tüketiciler patates satın alırken, birinci sırada
“Hasankale” daha sonra sırasıyla “Ahlat” ve “Nevşehir” kriterine önem vermektedirler.
Patates üreticileri ve sektörde faaliyet gösteren kurum ve kuruluşların patates
satın alma tercihlerini etkileyen tat, damak tadı, alışkanlık ve renk seçeneklerini
dikkate alarak üretim yapmaları hem kendi gelirlerini artıracak hem de tüketicilerin
fayda düzeyini yükseltecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | ARAŞTIRMALAR |
Authors | |
Publication Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 50 Issue: 2 |
Articles published in this journal are published under the Creative Commons International License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). This allows the work to be copied and distributed in any medium or format provided that the original article is appropriately cited. However, the articles work cannot be used for commercial purposes.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/