Polisiye tarzında eser kaleme alan kimi yazarlar, ilk eserlerini vücuda getirdiklerinde bazı edebiyat çevrelerince yadırganmış hatta üvey evlat muamelesi görmüşlerdir. Bu nedenle polisiye romanlara uzun bir süre “kaçış edebiyatı” nazarı ile bakılmıştır. Belli bir okur kitlesi tarafından kabul görünceye kadar bu tutum devam etmiş, edebiyat çevrelerinin ilgisine mazhar olabilmeyi bir türlü başaramamışlardır. Postmodern anlatılar bilindiği üzere karakter, zaman ve mekân bütünlüğünden sıyrılma gibi özellikleri ile geleneksel metinlerden kurgu olarak farklılık arz etmektedir. Polisiye eserlerde okur üzerinde bir şaşkınlık yaratıp sonrasında kördüğüme dönen kurmacayı yine okurun çözümlemesi istenmektedir. Bunun yanı sıra bilhassa fantastik anlatımda efsane ve mitolojik unsur gibi modern öncesi döneme ait kavramlar postmodern anlatımda kendine farklı şekilde yer bulmaktadır. Tam da bu noktada, polisiyenin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişiminden yola çıkarak İskender Pala’nın son romanı Abum Rabum’un kimliği, yazılış amacı, olay örgüsü, şahıs kadrosu, mekân, zaman, dil ve üslubunu da kapsayacak şekilde postmodern bir anlatıdaki fantastik kurgular tahlil edilmiştir.
When some authors who wrote detective novels produced their first works, some literary circles found them strange and even treated them as stepchildren. For this reason, detective novels were regarded as "escapist literature" for a long time. This attitude continued until they were accepted by a certain readership, and they never succeeded in attracting the attention of literary circles. As it is known, postmodern narratives differ from traditional texts in terms of fiction with features such as character, time and space. In detective works, the reader is asked to analyse the fiction that creates a surprise on the reader and then turns into a deadlock. In addition to this, especially in fantastic narrative, concepts belonging to the pre-modern period such as legend and mythological elements find a different place in postmodern narrative. At this point, starting from the development of detective fiction in the world and in Turkey, the identity, purpose of writing, plot, cast of characters, space, time, language and style of İskender Pala's last novel Abum Rabum are analysed in a postmodern narrative.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Modern Türk Edebiyatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала