Fiziksel şiddet, insanlık tarihinde en sık karşılaştığımız cezalandırma yöntemlerinden biridir. İnsan yaşamının ayrılmaz bir parçası olarak kabul edilen şiddet, doğal olarak insanoğlunun geride bıraktığı sayısız esere de yansımıştır. Antik Çağ’dan günümüze değin birçok uygarlık ya iktidarı ele geçirmek ya da korumak için fiziksel şiddete başvurmuştur. Pers kralî sanat eserleri üzerinde şiddet unsurlarından kaçınılmasına rağmen, Eski Yakın Doğu’dan aşina olduğumuz fiziksel şiddet içerikli cezaların benzerleri Behistun Yazıtı’nda karşımıza çıkar. I. Dareios tarafından yaptırılan Behistun Anıtı üzerindeki üç dilli yazıtta; Pers kralı’nın soy ağacıyla birlikte yaşamı boyunca yapmış olduğu işler ve isyancılara verdiği cezalar anlatılmıştır. İsyancı liderlere uygulanan kafa kesme, kazığa oturtma ve yüzün sakatlanması gibi fiziksel cezalar özellikle dikkat çekmektedir. Dareios, isyanları bastırmak için gereken tüm mesajları Behistun Yazıtı aracılığıyla ilan etmiştir. Başka bir deyişle, Behistun Yazıtı aynı zamanda bir kamu bildirisi olarak planlanmış olmalıdır. Anıtın yapıldığı dönemde çıkan isyanlar göz önüne alındığında, I. Dareios’un şiddet söylemlerindeki temel motivasyonu anlamak mümkündür.
Behistun Yazıtı fiziksel cezalar kafa kesme kazığa oturtma yüzün sakatlanması
Physical violence is one of the most common punishment methods in human history. Violence, accepted as an inseparable part of human life, has been naturally reflected in countless works left behind by humanbeings. Many civilizations from ancient times to the present have resorted to physical violence either to seize power or to protect it. Despite the avoidance of violent elements in Persian royal artworks, similar physical violence-containing punishments with which we are familiar from the Ancient Near East appear in the Behistun Inscription. In the trilingual inscription on the Behistun Monument built by Darius I (Darius the Great), along with the family tree, the works of the Persian king throughout his life and the punishments he gave to the rebels are explained. Physical punishments such as beheadings, impalements, and facial mutilation against rebel leaders are particularly noteworthy (remarkable). Darius I announced all the necessary messages to suppress the rebellions through the Behistun Inscription. In other words, the Behistun Inscription must also have been planned as a public statement. Considering the riots that broke out during the period when the monument was built, it is possible to understand the fundamental motivation of Dairus's violent discourses.
Behistun Inscription physical punishments beheading impalement facial mutilation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала