The purpose of this study is to determine the relationship between the instructional leadership characteristics of school administrators and teacher motivation. The universe of the study consists of the answers given to the questionnaire questions including instructional leadership and motivation scales, by 6500 primary school teachers working in various branches in Diyarbakir province Kayapınar district center in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consists of 206 teachers determined by random sampling from the universe. In this study, the 'Instructional Leadership Scale' consisting of 50 items and 5 dimensions, developed by Şişman (2016) and the 'Motivation Scale' consisting of three dimensions, developed by İnce (2003) were applied. In the analysis of study data; arithmetic mean, standard deviation, frequency, percentage values, t-test and ANOVA were calculated. In addition, correlation and regression analysis were used. As a result of the analyzes made; It has been seen that the 'Instructional Leadership' characteristics of school administrators establish a low level of relationship on teachers. A significant difference between instructional leadership, which is one of the leadership models that educational institution administrators should have, and teacher motivation in educational institutions could not be determined, and the results were found to have a very low level of negative linear relationship. In addition, it was discussed in the context of school principals' instructional leadership behaviors and teacher motivation, and suggestions for other researchers were presented.
School Instructional Leadership Teacher Motivation Administrator
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik özellikleri ile öğretmen motivasyonu arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evreni 2022-2023 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili Kayapınar ilçe merkezinde çeşitli branşlarda görev yapmakta olan 6500 ilköğretim öğretmeninin öğretimsel liderlik ve motivasyon ölçeklerini içeren anket sorularına verdiği yanıtlardan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla belirlenen 206 öğretmenden oluşmaktadır. Bu araştırmada Şişman (2016) tarafından geliştirilen 50 madde ve 5 boyuttan oluşan “Öğretimsel Liderlik Ölçeği” ile İnce (2003) tarafından geliştirilen ve üç boyuttan oluşan “Motivasyon Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde değerleri, t-testi ve ANOVA hesaplanmıştır. Ayrıca, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul yöneticilerin sahip olduğu “Öğretimsel Liderlik” özelliklerinin öğretmenler üzerinde düşük düzeyde bir ilişki kurduğu görülmüştür. Eğitim kurumu yöneticilerinin sahip olması gereken liderlik modellerinden olan öğretimsel liderlik ile, eğitim kurumlarında öğretmen motivasyonu arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiş olup, sonuçlar çok düşük düzeyde negatif doğrusal bir ilişki olduğu yönünde saptanmıştır. Yanı sıra okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ve öğretmen motivasyonu bağlamında tartışılıp başka araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 18 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала