Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Yöneticilerinin Yönetim Sürecinde Yaşadıkları Sorunların İncelenmesi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 6, 2628 - 2640, 23.01.2024

Abstract

Bu çalışmanın amacı; okul yöneticilerin yönetim sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesidir. Çalışma ile var olan yöneticilere ışık tutmak ayrıca yönetici adaylarına ön tecrübe sağlayıp yöneticilikte etkili yönetici olmalarına yardımcı olması amaçlanmaktadır. Başarılı yönetici yetiştirmenin yanında yönetimde başarısızlığa sebep olacak sorunları da bilmek önemlidir. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili Yenişehir ilçe sınırları içerisinde yer alan ilköğretim okullarında çalışan yöneticilerinden oluşmaktadır. Araştırmada olgu bilim deseni yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniği ile ilköğretim okullarında çalışan 15 yöneticiden elde edilmiştir. Veri toplama sürecinin detaylı bir şekilde anlatılmasıyla ve katılımcıların verdiği cevaplardan doğrudan alıntılar verilmek suretiyle geçerlik ve güvenirlik sağlanmaya çalışılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda; yöneticiler genelde yetki azlığına karşılık sınırsız iş talebi, yardımcı personel sorunu ve yöneticilerin mesai kavramının olmaması ile ilgili sorunlar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca yöneticiler okul donatım eksiği ve inşaat giderleri, okulların fiziki alanlarının yetersizliği, okulların mesafe uzaklıklarının yönetici ve öğretmenlere maliyeti ve yerleşim yerlerine uzak okul çalışanların beslenme sorunlarının yaşandığını ifade etmişlerdir.

References

  • Serdar, G. (2008). Kamu Yönetiminde ve Güvenlik Hizmetlerinde Hesap Verebilirlik. Polis Bilimleri Dergisi,10 (4),71-94.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim yönetiminin değişen bağlamı ve eğitim yönetimi programlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36( 162), 196-208.
  • Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi (5. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Ziya (1987). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Cereci, C. (2016). Okul yöneticilerinin sorumluluklarını yerine getirirken yaşadıkları sorunlara ve sorumlulukların hukuksal sonuçlarına ilişkin görüşleri [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Eren, M. A. (1991) Türk Eğitim Sisteminde Yönetim Teşkilatındaki Yenileşmeler ve Yönetici Yetiştirme Politikasının İncelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güçlü, N. (2000). Okula Dayali Yönetim. Milli Egitim Dergisi, 148, 895-920.
  • Kasapoğlu, H. (2009). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre yönetsel etkililik açısından okul yöneticilerinin kendilerini geliştirme düzeyinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Meşe, Ü. (2009). İlköğretim okul müdürlerinin karşılaştıkları idari sorunlar (Bahçelievler örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Özden, Y. (2000). Eğitimde Yeni Değerler. Pegem A Yayınlan.
  • Sarıçam, İ. Selvi, H. H. ve Göksu, Z. M. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin eğitim müfettişlerinden beklentileri nelerdir? URL: http://aksaray.meb.gov.tr/teftis/images.
  • Şimşek, M. Ş. & Akın, H. B., (2003). Teknoloji Yönetimi ve Örgütsel Değişim. (1.b). Çizgi Kitabevi.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2002). Eğitimde toplam kalite yönetimi (2. bs.). Pegem A Yayıncılık.
  • Taymaz, H., (2003). Okul yönetimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Terzi, Ş. (2022). Öğretmenlik mesleğine ilişkin imajın öğretmenler ve okul yöneticileri açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Turan, S., (2002). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Yalçın, C. (2019). Okul Yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Eskişehir İli) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yalçın, C. (2019). Okul Yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Eskişehir İli) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yaylacı, A. F. (2013). Öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine ilişkin yaklaşım sorunu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (14), 25-40.
  • Yılmaz, İ. (2019). Okul yöneticilerinin saygınlıklarının belirlenmesi: Bir durum çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.

School Administrators' Experiences in the Management Process Analysing Problems

Year 2023, Volume: 10 Issue: 6, 2628 - 2640, 23.01.2024

Abstract

The aim of this study is to examine the problems experienced by school administrators in the management process. The aim of the study is to shed light on the existing administrators and to provide preliminary experience to the administrator candidates and to help them to be effective administrators in management. In addition to raising successful administrators, it is important to know the problems that will cause failure in management. The research consists of administrators working in primary schools within the borders of Yenişehir district of Diyarbakır province in the 2023-2024 academic year. Case study design method was used in the research. The data were obtained from 15 administrators working in primary schools through semi-structured and non-directive interview technique. Validity and reliability were tried to be ensured by explaining the data collection process in detail and by giving direct quotations from the answers given by the participants. As a result of the study, administrators generally stated that they had problems related to the lack of authority, unlimited work demand, the problem of auxiliary staff and the lack of the concept of working hours of administrators. In addition, administrators stated that there are problems related to school equipment deficiency and construction costs, inadequacy of physical areas of schools, the cost of distance of schools to administrators and teachers, and nutrition problems of school employees who work in schools far from settlements.

References

  • Serdar, G. (2008). Kamu Yönetiminde ve Güvenlik Hizmetlerinde Hesap Verebilirlik. Polis Bilimleri Dergisi,10 (4),71-94.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim yönetiminin değişen bağlamı ve eğitim yönetimi programlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36( 162), 196-208.
  • Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi (5. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Ziya (1987). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Cereci, C. (2016). Okul yöneticilerinin sorumluluklarını yerine getirirken yaşadıkları sorunlara ve sorumlulukların hukuksal sonuçlarına ilişkin görüşleri [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Eren, M. A. (1991) Türk Eğitim Sisteminde Yönetim Teşkilatındaki Yenileşmeler ve Yönetici Yetiştirme Politikasının İncelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güçlü, N. (2000). Okula Dayali Yönetim. Milli Egitim Dergisi, 148, 895-920.
  • Kasapoğlu, H. (2009). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre yönetsel etkililik açısından okul yöneticilerinin kendilerini geliştirme düzeyinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Meşe, Ü. (2009). İlköğretim okul müdürlerinin karşılaştıkları idari sorunlar (Bahçelievler örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Özden, Y. (2000). Eğitimde Yeni Değerler. Pegem A Yayınlan.
  • Sarıçam, İ. Selvi, H. H. ve Göksu, Z. M. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin eğitim müfettişlerinden beklentileri nelerdir? URL: http://aksaray.meb.gov.tr/teftis/images.
  • Şimşek, M. Ş. & Akın, H. B., (2003). Teknoloji Yönetimi ve Örgütsel Değişim. (1.b). Çizgi Kitabevi.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2002). Eğitimde toplam kalite yönetimi (2. bs.). Pegem A Yayıncılık.
  • Taymaz, H., (2003). Okul yönetimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Terzi, Ş. (2022). Öğretmenlik mesleğine ilişkin imajın öğretmenler ve okul yöneticileri açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Turan, S., (2002). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Yalçın, C. (2019). Okul Yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Eskişehir İli) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yalçın, C. (2019). Okul Yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Eskişehir İli) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yaylacı, A. F. (2013). Öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine ilişkin yaklaşım sorunu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (14), 25-40.
  • Yılmaz, İ. (2019). Okul yöneticilerinin saygınlıklarının belirlenmesi: Bir durum çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Bülent Kızılbağ 0009-0003-0645-8856

Bilal Sevimli 0009-0000-3331-7520

Sibel Can 0009-0004-2914-7142

Engin Ökmen 0009-0009-0360-1702

Vasfiye Özakoruç 0000-0001-9154-5134

Umut Aksünger 0009-0001-1745-9374

Vedat Erdoğan 0009-0009-4720-0433

Early Pub Date January 12, 2024
Publication Date January 23, 2024
Submission Date December 10, 2023
Acceptance Date January 12, 2024
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 6

Cite

APA Kızılbağ, B., Sevimli, B., Can, S., Ökmen, E., et al. (2024). Okul Yöneticilerinin Yönetim Sürecinde Yaşadıkları Sorunların İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 10(6), 2628-2640.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC