Bu araştırmanın amacı İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin epistemolojik inançları ve akademik erteleme durumlarını incelemektir. Araştırmada İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin epistemolojik inançları ve akademik erteleme durumları cinsiyet, sınıf, mezun olunan ortaöğretim kurumu ve öğretim durumu değişkenleri açısından incelenmiştir. Ayrıca katılımcıların epistemolojik inançları ile akademik erteleme durumları arasındaki ilişki de irdelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli benimsenmiştir. Verilerin toplanmasında Deryakulu ve Büyüköztürk tarafından Türk kültürüne uyarlanan ‘Epistemolojik İnanç Ölçeği’ ile Çakıcı tarafından geliştirilen ‘Akademik Erteleme Ölçeği’ kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Türkiye’de farklı İlahiyat Fakültelerine devam eden öğrenciler arasından kolay erişilebilir örneklem tekniğiyle seçilen 357 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizinde SPSS 27 programı kullanılmıştır. Katılımcıların ölçeklerden aldıkları puan ortalamalarını karşılaştırmak üzere ikili gruplarda Bağımsız Örneklemler t Testi, ikiden çok grupta Tek Yönlü Varyans Analizi testi kullanılmıştır. Çoklu gruplarda farklılaşmaların kaynağını tespit etmek amacıyla post hoc testlerinden LSD kullanılmıştır. Ölçek puanları arasındaki ilişkilere Pearson Korelasyon Analizi ile bakılmıştır. Tüm analizlerde .05 anlamlılık düzeyi olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların Epistemolojik İnanç Ölçeği’nde en yüksek ortalamayı “Tek Bir Doğrunun Var Olduğuna İnanç” alt boyutunda, en düşük ortalamayı “Öğrenmenin Çabaya Bağlı Olduğuna İnanç” alt boyutunda elde ettikleri görülmüştür. Ölçekler ile ölçek alt boyut puanlarında cinsiyet, sınıf, mezun olunan ortaöğretim kurumu ve öğretim durumu değişkenleri açısından anlamlı bir farklılaşma gözlenmemiştir. Araştırmada, epistemolojik inanç alt boyutları ile akademik erteleme olgusu arasında negatif yönde, zayıf fakat anlamlı ilişkiler bulgulanmıştır. Bu sonuç, epistemolojik inançlarda güçlenme arttıkça akademik erteleme eğiliminin azalabildiği şeklinde yorumlanmıştır. Eğitim sürecinde, öğrencilerin öğrenmeye dönük kişisel ilgi ve çabaları geliştirilirse akademik erteleme eğilimleri azalabilir.
The aim of this study is to examine the epistemological beliefs and academic procrastination of the students of the Faculty of Theology. In the study, the epistemological beliefs and academic procrastination of the students of the Faculty of Theology were examined in terms of gender, type of high school graduated from, class, and education status variables. In addition, the relationship between the participants' epistemological beliefs and academic procrastination was also examined. Relational survey model was adopted in the study. 'Epistemological Belief Scale' adapted to Turkish culture by Deryakulu and Büyüköztürk and 'Academic Procrastination Scale' developed by Çakıcı were used to collect the data. The sample of the study consisted of 357 students selected by simple random sampling technique among the students attending different Theology Faculties in Turkey. SPSS 27 program was used to analyze the data. In order to compare the mean scores of the participants from the scales, Independent Samples t Test was used in paired groups and Analysis of Variance (ANOVA) was used in more than two groups. LSD was used to determine the source of differences in multiple groups. The relationships between the scale scores were analyzed through the Pearson Correlation Analysis. In all analyzes, 0.05 was accepted as the significance level. As a result of the study, it was seen that the participants obtained the highest mean in the sub-dimension of "Belief in the Existence of a Single Truth" and the lowest mean in the sub-dimension of "Belief that Learning Depends on Effort" in the Epistemological Belief Scale. No significant difference was observed in the scales used and the sub-dimensions of the scales in terms of gender, grade, type of high school graduated from and teaching status variables. Finally, it was found that there were negatively projected weak but significant relationships between the sub-dimensions of epistemological beliefs and academic procrastination. This result was interpreted to mean that as epistemological beliefs become more evident, the tendency of academic procrastination may decrease. In the educational process, if students' personal interest and efforts towards learning can be improved, their tendency towards academic procrastination may decrease.
Religious Education Faculty of Theology Epistemological Belief Academic Procrastination Learning
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | February 11, 2024 |
Acceptance Date | May 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.