Dünyada ilk insanların görülmeye başlanmasından bu yana diğerlerinden farklılık gösteren bireyler hep olmuştur. Bu bireylere bakış açısı zaman içerinde boyut değiştirmiş, ilk zamanlarda istenmeyen, toplumdan uzaklaştırılan, soyutlanan hatta ölüme terk edilen bireyler; bugün farklı teknik ve bireye özgü eğitim ve yaklaşımlarla topluma kazandırılmaya çalışılmaktadır. Özel gereksinimli bireylere karşı değişen ve gelişen bu bakış açısı yurt içinde / yurt dışında önemli farklılıklar arz etmekte birlikte ülkemizde Cumhuriyet öncesi Osmanlı Döneminde özel gereksinimli bireylere karşı bimarhaneler kurulmuş, yurtdışındaki ülkelerde karşılaşılan toplumdan dışlama yerine topluma kazandırma, iyileştirme duyguları ön planda olmuştur. Cumhuriyet sonrasında ise İzmir’de açılan Körler ve Sağırlar Okulu ile özel gereksinimli bireylere karşı eğitilmesi gereken bireyler olduğu anlayışı daha da önem kazanmış ve eğitim sistemli bir şekilde gelişim göstermeye devam etmiştir. Açılan okullar için bulundurulması gereken öğretmenlerin diğer öğretmenlik alanlarından farklı olduğu anlaşılmış ve her geçen yıl özel eğitim öğretmenliği üzerinde çalışmalar arttıtılmıştır. Bu makalede Özel Eğitimin zaman içinde geçirdiği tarihsel yolculuk ele alınmakla birlikte özel eğitimin yabancı ülkelerdeki ve dünden bugüne ülkemizdeki gelişimi ve topluma yansımaları incelenmiştir.
Since the first humans began to be seen in the world, there have always been individuals who differed from others. The point of view of these individuals has changed over time, and in the early days they are unwanted, removed from society, isolated or even left to die; today, it is tried to be brought to the society with different techniques and individual-specific training and approaches. This changing and developing perspective towards individuals with special needs shows significant differences in the country / abroad, and in our country, bimarhanes were established against individuals with special needs in the pre-republican Ottoman period, and instead of exclusion from the society encountered in foreign countries, the feelings of reintegration and improvement were at the forefront. With the School for the Blind and the Deaf opened in Izmir after the Republic, the understanding that there are individuals who need to be educated against individuals with special needs gained even more importance and education continued to develop systematically.It has been understood that the teachers required for the schools opened are different from other teaching fields and studies on special education teaching have increased with each passing year. In this article, along with the historical journey of Special Education in time, the development of special education in foreign countries and in our country from past to present and its reflections on society are examined.
Special Education Mainstreaming Bimarhane Special Education Classes Special Education Schools
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2022 |
Submission Date | January 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 9 |