Amaç: COVID-19 pandemisi sürecinde birçok meslek grubunun okupasyonel denge ve yaşam kalitesi etkilenmiş, üniversite çalışanları pandemi nedeniyle değişen yaşam koşulları ile karşı karşıya kalmıştır. Çalışmanın amacı, bu yeni durumların COVID-19 olan ve olmayan üniversite personelinde okupasyonel denge ve yaşam kalitesinde değişikliklere neden olup olmadığını araştırmaktır. Gereç ve Yöntem: Üniversite personelinde okupasyonel dengeyi değerlendirmek için Türkiye Okupasyonel Denge Anketi 11 (OBQ11-T), yaşam kalitesini değerlendirmek için Çalışanlar için Yaşam Kalitesi Ölçeği (ÇYKÖ) kullanıldı. COVID-19 olan katılımcılar çalışma grubu olarak kabul edildi ve COVID-19 olmayan katılımcılar kontrol grubuna dahil edildi. Verilerin istatistiksel analizinde bağımsız t-testi ve Kruskal-Wallis testleri kullanıldı. Sonuçlar ve Tartışma: COVID-19 olan üniversite personelinin ÇYKÖ puanlarının merhamet memnuniyeti alt ölçeği kontrol grubuna göre anlamlı olarak düşük bulundu (p=0,038). COVID-19 pozitif olan akademik personelin tükenmişlik düzeyi, idari personele göre anlamlı olarak yüksekti (p=0,028). OBQ11-T puanları COVID-19'lu erkeklerde COVID-19'lu kadınlara göre anlamlı olarak düşük bulundu (p=0,043). COVID-19 geçiren üniversite personelinde okupasyonel denge ve yaşam kalitesi puanları etkilendi.
Purpose: During the COVID-19 pandemic, occupational balance, and quality of life (QoL) were affected by many professions, and university staff were faced with changing living conditions experienced due to the pandemic. The aim of study is to investigate whether these new situations cause changes in occupational balance and QoL in university personnel with and without COVID-19. Material and Methods: The Turkish Occupational Balance Questionnaire 11 (OBQ11-T) was used to evaluate occupational balance in university staff, and the Professional Quality of Life Scale (ProQoL) was used to evaluate the QoL. Participants who had COVID-19 were accepted as the study group and participants who hadn’t COVID-19 were included in the control group. Independent t-tests and Kruskal-Wallis tests were used in the statistical analysis of the data. Results and Conclusions: The compassion satisfaction subscale of ProQoL scores of university staff who had COVID-19 were found to be significantly lower than those of the control group (p=0.038). The burnout level of the COVID-19-positive academic staff was significantly higher than the administrative staff (p=0.028). OBQ11-T scores were found to be significantly lower in males with COVID-19 compared to females with COVID-19 (p=0.043). Occupational balance and QoL scores were affected in university staff who had COVID-19.
COVID-19 occupational balance quality of life professional quality of life scale university staff
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Allied Health and Rehabilitation Science (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 19, 2024 |
Publication Date | February 7, 2024 |
Submission Date | December 5, 2023 |
Acceptance Date | January 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 9 |