In this study, it is aimed to give information about the reflections of artificial intelligence technologies and to make relevant suggestions by examining the related literature regarding the use of artificial intelligence technologies in the field of Autism Spectrum Disorder (ASD). Considering the research articles involving artificial intelligence applications with individuals with ASD; It is seen that these studies are applications for diagnosing the special needs of individuals with ASD and for the intervention applied to increase the quality of education. Also, it is remarkable that limited number of research has been carried out in the context of repetitive and obsessive behavior, interest and effectiveness patterns, and social interaction and communication deficiencies, which is one of the most important diagnostic criteria of ASD. Although the results of studies on ASD and artificial intelligence are promising, it is one of the issues that should be further emphasized that what kind of results this technology may cause for children with ASD in the future. For this purpose, it is suggested that future studies concerning individuals with ASD should be carried out to expand and support the findings in the literature.
Artificial intelligence machine learning deep learning expert systems autism spectrum disorder
Bu çalışmada yapay zeka teknolojilerinin Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) alanında kullanımının incelenmesine yönelik ilgili alanyazın incelenerek yapay zeka teknolojilerinin OSB alanındaki yansımaları hakkında bilgi vermek ve ilgili önerilerde bulunmak amaçlanmıştır. OSB olan bireylerle yapılan yapay zeka uygulamalarını içeren araştırmalar ele alındığında; sıklıkla bu araştırmaların OSB olan bireyin ihtiyaç duyduğu özel gereksinimi tanılamaya ve eğitim kalitesini arttırmak amaçlı uygulanan müdahaleye yönelik uygulamalar olduğu görülmektedir. Ayrıca OSB’nin en önemli tanı ölçütlerinden biri olan sosyal etkileşim ve iletişimdeki yetersizlikleri ile sınırlı, yineleyici ve takıntılı davranış, ilgi ve etkinlik örüntüleri bağlamında oldukça sınırlı araştırmalar gerçekleştirildiği dikkat çekmektedir. OSB ve yapay zeka ilgili olarak yapılan çalışmaların sonuçları ümit verici olmakla birlikte bu teknolojinin OSB olan çocuklar için ileride ne tür sonuçlara yol açabileceği üzerinde durulması gereken konulardan biri olmaktadır. Bunun için alanyazındaki bulguların genişletilmesi ve desteklenmesi amacıyla OSB olan bireylere çeşitli alanlarda yapay zekanın kullanılmasına yönelik ileri araştırmaların yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 3 |