This study is aimed to examine the perception levels of students who are attending in high schools affiliated to the National Education Directorates of Odunpazarı and Tepebaşı districts in Eskisehir and who have been taught in distance education during the COVID-19 pandemic, in terms of various variables. For this purpose, a total of 526 secondary school students participated in the research conducted with the cross-sectional survey model of the quantitative research method. The data of the study were collected online via the "High School Students' Distance Education Perceptions Scale" developed by Doğrukök, Kurnaz, Barışık and Kaynar (2021). Some of the findings obtained in the research are as follows: (1) Distance education perceptions of students do not show a significant difference according to gender, income status, class levels and liking school during formal education. (2) It was observed that the perception levels of the students who entered the public high schools without an exam were at a higher level than the students who entered the state high schools with an exam score. (3) Preparatory class, 10th and 12th grade students' perceptions of homework given in the distance education period and their attitudes towards distance education are at a higher level than that of the 9th and 11th grade students. (4) It has been determined that students who have no problems in entering the EBA system have higher scores in terms of both their perceptions of distance education and their perception levels of themselves, teaching practices and homework in distance education compared to students who have problems occasionally or all the time.
Akbel, Ö. ve Beşaltı, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin uzaktan eğitim memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Studies in Educational Research and Development, 5(2), 126-147. http://serd.artvin.edu.tr/tr/pub/issue/67360/1009238 Erişim tarihi: 14.08.2022.
Aldossari, S., & Altalhab, S. (2022). Distance learning during covıd-19: EFL students’ engagement and motivation from teachers’ perspectives. English Language Teaching, 15(7), 85-109. Doi: https://doi.org/10.5539/elt.v15n7p85
Aslantaş, T. (2014). Uzaktan eğitim, uzaktan eğitim teknolojileri ve Türkiye’de bir uygulama. https://www.tankutaslantas.com/wp-content/uploads/2014/04/Uzaktan-E%C4%9Fitim-Uzaktan-E%C4%9Fitim-Teknolojileri-ve-T%C3%BCrkiyede-bir-Uygulama.pdf Erişim tarihi: 13.08.2022.
Aydıncı, M. ve Zorluoğlu, S. L. (2022). Lise öğrencilerinin covid-19 yüz yüze eğitim ve uzaktan eğitim algıları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 1253-1267. Doi: 10.30783/nevsosbilen.1064883
Başar, M., Arslan, S., Günsel, E. ve Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jmse/issue/45032/555407 Erişim tarihi: 15.08.2022.
Bates, T. (2001). National strategies for e-learning in post-secondary education and training. Paris: UNESCO, IIEP.
Bozkurt, A. (2020a). Koronavirüs (covıd-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 6(3), 112-142. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/56247/773769 Erişim tarihi: 18.09.2022.
Bozkurt, A. (2020b). Koronavirüs (covıd-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23. Doi: https://doi.org/10.29065/usakead.777652
Burns, B. A. (2013). Students' perceptions of online courses in a graduate adolescence education program. Journal of Online Learning and Teaching, 9(1), 13-25.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/55662/761354 Erişim tarihi: 15.08.2022.
Cerit, Y. (2002). 21. yüzyılda okula ilişkin öğretmen adaylarının algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 45-52. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1488/17979 Erişim tarihi: 16.08.2022.
Cohen, J. (1988a). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Cohen, J. (1988b). Statistical power analysis for the social sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Çiçekdağı, M., Tekin, E. ve Tekin, M. (2013). Uzaktan eğitim algısı ve imajı: Selçuk üniversitesi öğrencileri üzerinde bir uygulama. Ulusal Uzaktan Eğitim ve Teknolojileri Sempozyumu, 01-03 Kasım 2013, 81-91, Konya.
Çivril, H., Aruğaslan, E. ve Özkara, B. Ö. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: Bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59. Doi: https://doi.org/10.17943/etku.310168
Daniels, C., & Feather, S. R. (2002). Student perceptions of online learning: A comparison of two different populations. The Proceedings of the Information Systems Education Conference-ISECON.
Demir, Ö. ve Narlıkaya, Z. (2020). Covid-19 salgını sürecinde muhasebe ve finans derslerini alan öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının araştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2894-2904. Doi: 10.26450/jshsr.2104
Dobbs, R. R., Waid, C. A., & del Carmen, A. (2009). Students'perceptions of online courses: The effect of online course experience. Quarterly Review of Distance Education, 10(1), 9-26. https://eric.ed.gov/?id=EJ864039 Erişim tarihi: 13.08.2022.
Doğrukök, B., Kurnaz, A., Barışık, C. Ş. ve Kaynar, H. (2021). Lise öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin algılarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 146-169. Doi: https://doi.org/10.30692/sisad.860987
Durgun, H., Tayfur, C., Avcı, A. B. ve Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 141-147. Doi: https://doi.org/10.46483/deuhfed.824109
Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınları.
Fedynich, L., Bradley, K. S., & Bradley, J. (2015). Graduate students' perceptions of online learning. Research in Higher Education Journal, 27, 1-13. https://eric.ed.gov/?id=EJ1056187 Erişim tarihi: 13.08.2022.
Field, A. (2005). Discovering statistics using spss: And sex and drugs and rock 'n' roll (2th Edition). London: Sage Publications.
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th Ed.). New York: Mac Graw Hill, Inc.
Gallagher, S. (2012). Multiple aspects in the sense of agency. New Ideas in Psychology, 30(1), 15–31. Doi: https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2010.03.003
Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
Horn, D. (1994). Distance education: Is interactivity compromised?. Performance+ Instruction, 33(9), 12-15.
Horzum, M. B. (2013). Uzaktan eğitimde transaksiyonel uzaklığın öğrencilerin özyeterlilik algılarına etkisi. Journal of Educational Sciences & Practices, 12(24), 159-174. http://www.ebuline.com/pdfs/24Sayi/EBU24_5.pdf Erişim tarihi: 11.09.2022.
İbicioğlu, H. ve Antalyalı, U. Ö. L. (2005). Uzaktan eğitimin başarısında imkân algı motivasyon ve etkileşim faktörlerinin etkileri: Karşılaştırmalı bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 325-338. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4372/59838 Erişim tarihi: 15.08.2022.
İçme, T., Yıldırım, T. ve Büyük, U. (2022). Z kuşağı öğrencilerinin uzaktan eğitim algıları. Erciyes Akademi, 36(1), 82-102. Doi: 10.48070/erciyesakademi.1028194.
İşman, A. (2008). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B. ve Barışık, C. Ş. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(7), 3269-3292. Doi: 10.7827/TurkishStudies.44486
Kırali, F. N. ve Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(30), 55-83. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iaud/issue/30078/324645 Erişim tarihi: 11.08.2022.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York: The Guilford Press.
Kuong, H. C. (2009). An exploratory case study of students' perceptions of online graduate education. University of Northern Iowa.
Meccawy, M., Meccawy, Z., & Alsobhi, A. (2021). Teaching and learning in survival mode: Students and faculty perceptions of distance education during the COVID-19 lockdown. Sustainability, 13(14), 1-23. Doi: https://doi.org/10.3390/su13148053
Niemi, H. M., & Kousa, P. (2020). A case study of students’ and teachers’ perceptions in a finnish high school during the covıd pandemic. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(4), 352-369. Doi: doi.org/10.46328/ijtes.v4i4.167
Ojo, D. O., & Olakulehin, F. K. (2006). Attitudes and perceptions of students to open and distance learning in Nigeria. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 7(1), 1-10. Doi: https://doi.org/10.19173/irrodl.v7i1.313
Orçanlı, K., ve Bekmezci, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin covid-19 pandemisinde uzaktan eğitim algısının belirlenmesi ve bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 88-108. Doi: 10.29131/uiibd.836277
Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye'de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 376-394. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40015/475774 Erişim tarihi: 15.08.2022.
Panda, S., & Mishra, S. (2007). E‐learning in a mega open university: Faculty attitude, barriers and motivators. Educational Media International, 44(4), 323-338. Doi: https://doi.org/10.1080/09523980701680854
Piskurich, G. M. (2006). E-learning: Fast, cheap and good. Performance Improvement, 45(1), 18–24. Doi: https://doi.org/10.1002/pfi.2006.4930450105
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74. http://www.mpr-online.de Erişim tarihi: 12.08.2022.
Seçkin, Z., Elçi, A. ve Doğan, O. (2020). Üni̇versi̇te öğrenci̇leri̇ni̇n covid-19 pandemi̇ dönemi̇ öğrenme süreci̇ne ili̇şki̇n algılarına yöneli̇k ni̇tel bi̇r araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22(39), 187-205. https://dergipark.org.tr/en/pub/kmusekad/issue/58846/799301 Erişim tarihi: 16.09.2022.
Sirem, Ö. ve Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Electronic Turkish Studies, 15(4). 993-1009. Doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43346
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Ed.). Boston: Ma: Pearson.
Tanyıldız, M. ve Semerci, Ç. (2003). Çevrimiçi eğitim uygulamalarına ilişkin öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 197-216. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26124/275194 Erişim tarihi: 14.08.2022.
Thompson, L., & Ku, H. Y. (2005). Chinese graduate students' experiences and attitudes toward online learning. Educational media international, 42(1), 33-47. Doi: https://doi.org/10.1080/09523980500116878
Toprakçı, M. S., Hepsöğütlü, Z. B. ve Toprakçı, E. (2021). The perceptions of students related to the sources of problems in distance education during the covid-19 epidemic (example of İzmir Atatürk High School), E-International Journal of Pedandragogy, 1(2), 41–61. Doi: https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa,4
Türkoğuz, S., Sarı, K., Bozdağ, H. C. ve Ok, G. (2022). Covid-19 pandemisi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. The Journal of Educational Reflections, 6(1), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eduref/issue/69172/1009327 Erişim tarihi: 22.08.2022.
Ünal, H. Z. ve Özkan, P. (2022). Covid-19 salgın sürecinde uygulanan uzaktan eğitime ilişkin ortaokul öğrencilerinin algılarının değerlendirilmesi. Erciyes Akademi, 36(2), 519-538. Doi: 10.48070/erciyesakademi.1064375
Vialatte, F., & Cichocki, A. (2008). Split test Bonferonni correction for QEEG statistical maps. Biological Cybernetics, 98(4), 295-303. Doi: 10.1007/s00422-008-0210-8
WHO. (2020a). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World Health Organization. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 Erişim tarihi: 18.09.2022.
WHO. (2020b). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World Health Organization. https://covid19.who.int/ Erişim tarihi: 18.09.2022.
Yağan, S. A. (2021). Üniversite öğrencilerinin covid-19 salgını sürecinde yürütülen uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşleri. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 4(1), 147-174. https://dergipark.org.tr/tr/pub/apjec/issue/62988/942141 Erişim tarihi: 15.08.2022.
Yiğit, T., Bingöl, O., Armağan, H., Çolak, R., Aruğaslan, E., Yakut, G. ve Çivril, H. (2010). Öğrenci ve öğretim elemanının uzaktan eğitime bakış açısı. Akademik Bilişim, 10, 21-27. https://www.academia.edu/3 Erişim tarihi: 14.08.2022.
Zimmerman, B. J. (1995). Self efficacy and educational development. In Bandura (Ed) Self efficacy in a Changing Societies, 1(1), (pp 202-231). Cambridge University Pres. Doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527692.009
Bu araştırma, Eskişehir ilinin Odunpazarı ve Tepebaşı İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde öğrenim gören ve COVID-19 pandemi döneminde uzaktan eğitim ile ders işlemiş olan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik algı düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, nicel araştırma yönteminin kesitsel tarama modeliyle yürütülen araştırmaya toplam 526 ortaöğretim öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri Doğrukök, Kurnaz, Barışık ve Kaynar (2021) tarafından geliştirilen “Lise Öğrencileri Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeği” kullanılarak çevrim içi ortamda toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulardan bazıları şu şekildedir: (1) Öğrencilerin uzaktan eğitim algıları cinsiyet, gelir durumu, sınıf düzeyleri ve örgün öğretim sırasında okulu sevme durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. (2) Devlet liselerine sınavsız şekilde giren öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin algı düzeylerinin devlet liselerine sınav puanı ile giren öğrencilere göre daha yüksek bir seviyede olduğu görülmüştür. (3) Hazırlık sınıfı, onuncu sınıf ve on ikinci sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitim döneminde verilen ödevlere yönelik algıları ile uzaktan eğitime ilişkin tutumları dokuzuncu ve on birinci sınıf öğrencilerine göre daha yüksek bir seviyededir. (4) EBA sistemine girişte hiçbir sorun yaşamayan öğrencilerin, ara sıra veya her zaman sorun yaşayan öğrencilere göre hem uzaktan eğitim algıları bakımından hem de uzaktan eğitimde kendilerine, öğretim uygulamalarına ve ödevlere ilişkin algı düzeyleri bakımından daha yüksek puanlara sahip oldukları tespit edilmiştir.
Akbel, Ö. ve Beşaltı, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin uzaktan eğitim memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Studies in Educational Research and Development, 5(2), 126-147. http://serd.artvin.edu.tr/tr/pub/issue/67360/1009238 Erişim tarihi: 14.08.2022.
Aldossari, S., & Altalhab, S. (2022). Distance learning during covıd-19: EFL students’ engagement and motivation from teachers’ perspectives. English Language Teaching, 15(7), 85-109. Doi: https://doi.org/10.5539/elt.v15n7p85
Aslantaş, T. (2014). Uzaktan eğitim, uzaktan eğitim teknolojileri ve Türkiye’de bir uygulama. https://www.tankutaslantas.com/wp-content/uploads/2014/04/Uzaktan-E%C4%9Fitim-Uzaktan-E%C4%9Fitim-Teknolojileri-ve-T%C3%BCrkiyede-bir-Uygulama.pdf Erişim tarihi: 13.08.2022.
Aydıncı, M. ve Zorluoğlu, S. L. (2022). Lise öğrencilerinin covid-19 yüz yüze eğitim ve uzaktan eğitim algıları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 1253-1267. Doi: 10.30783/nevsosbilen.1064883
Başar, M., Arslan, S., Günsel, E. ve Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jmse/issue/45032/555407 Erişim tarihi: 15.08.2022.
Bates, T. (2001). National strategies for e-learning in post-secondary education and training. Paris: UNESCO, IIEP.
Bozkurt, A. (2020a). Koronavirüs (covıd-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 6(3), 112-142. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/56247/773769 Erişim tarihi: 18.09.2022.
Bozkurt, A. (2020b). Koronavirüs (covıd-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23. Doi: https://doi.org/10.29065/usakead.777652
Burns, B. A. (2013). Students' perceptions of online courses in a graduate adolescence education program. Journal of Online Learning and Teaching, 9(1), 13-25.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/55662/761354 Erişim tarihi: 15.08.2022.
Cerit, Y. (2002). 21. yüzyılda okula ilişkin öğretmen adaylarının algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 45-52. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1488/17979 Erişim tarihi: 16.08.2022.
Cohen, J. (1988a). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Cohen, J. (1988b). Statistical power analysis for the social sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Çiçekdağı, M., Tekin, E. ve Tekin, M. (2013). Uzaktan eğitim algısı ve imajı: Selçuk üniversitesi öğrencileri üzerinde bir uygulama. Ulusal Uzaktan Eğitim ve Teknolojileri Sempozyumu, 01-03 Kasım 2013, 81-91, Konya.
Çivril, H., Aruğaslan, E. ve Özkara, B. Ö. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: Bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59. Doi: https://doi.org/10.17943/etku.310168
Daniels, C., & Feather, S. R. (2002). Student perceptions of online learning: A comparison of two different populations. The Proceedings of the Information Systems Education Conference-ISECON.
Demir, Ö. ve Narlıkaya, Z. (2020). Covid-19 salgını sürecinde muhasebe ve finans derslerini alan öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının araştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2894-2904. Doi: 10.26450/jshsr.2104
Dobbs, R. R., Waid, C. A., & del Carmen, A. (2009). Students'perceptions of online courses: The effect of online course experience. Quarterly Review of Distance Education, 10(1), 9-26. https://eric.ed.gov/?id=EJ864039 Erişim tarihi: 13.08.2022.
Doğrukök, B., Kurnaz, A., Barışık, C. Ş. ve Kaynar, H. (2021). Lise öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin algılarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 146-169. Doi: https://doi.org/10.30692/sisad.860987
Durgun, H., Tayfur, C., Avcı, A. B. ve Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 141-147. Doi: https://doi.org/10.46483/deuhfed.824109
Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınları.
Fedynich, L., Bradley, K. S., & Bradley, J. (2015). Graduate students' perceptions of online learning. Research in Higher Education Journal, 27, 1-13. https://eric.ed.gov/?id=EJ1056187 Erişim tarihi: 13.08.2022.
Field, A. (2005). Discovering statistics using spss: And sex and drugs and rock 'n' roll (2th Edition). London: Sage Publications.
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th Ed.). New York: Mac Graw Hill, Inc.
Gallagher, S. (2012). Multiple aspects in the sense of agency. New Ideas in Psychology, 30(1), 15–31. Doi: https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2010.03.003
Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
Horn, D. (1994). Distance education: Is interactivity compromised?. Performance+ Instruction, 33(9), 12-15.
Horzum, M. B. (2013). Uzaktan eğitimde transaksiyonel uzaklığın öğrencilerin özyeterlilik algılarına etkisi. Journal of Educational Sciences & Practices, 12(24), 159-174. http://www.ebuline.com/pdfs/24Sayi/EBU24_5.pdf Erişim tarihi: 11.09.2022.
İbicioğlu, H. ve Antalyalı, U. Ö. L. (2005). Uzaktan eğitimin başarısında imkân algı motivasyon ve etkileşim faktörlerinin etkileri: Karşılaştırmalı bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 325-338. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4372/59838 Erişim tarihi: 15.08.2022.
İçme, T., Yıldırım, T. ve Büyük, U. (2022). Z kuşağı öğrencilerinin uzaktan eğitim algıları. Erciyes Akademi, 36(1), 82-102. Doi: 10.48070/erciyesakademi.1028194.
İşman, A. (2008). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B. ve Barışık, C. Ş. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(7), 3269-3292. Doi: 10.7827/TurkishStudies.44486
Kırali, F. N. ve Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(30), 55-83. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iaud/issue/30078/324645 Erişim tarihi: 11.08.2022.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York: The Guilford Press.
Kuong, H. C. (2009). An exploratory case study of students' perceptions of online graduate education. University of Northern Iowa.
Meccawy, M., Meccawy, Z., & Alsobhi, A. (2021). Teaching and learning in survival mode: Students and faculty perceptions of distance education during the COVID-19 lockdown. Sustainability, 13(14), 1-23. Doi: https://doi.org/10.3390/su13148053
Niemi, H. M., & Kousa, P. (2020). A case study of students’ and teachers’ perceptions in a finnish high school during the covıd pandemic. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(4), 352-369. Doi: doi.org/10.46328/ijtes.v4i4.167
Ojo, D. O., & Olakulehin, F. K. (2006). Attitudes and perceptions of students to open and distance learning in Nigeria. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 7(1), 1-10. Doi: https://doi.org/10.19173/irrodl.v7i1.313
Orçanlı, K., ve Bekmezci, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin covid-19 pandemisinde uzaktan eğitim algısının belirlenmesi ve bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 88-108. Doi: 10.29131/uiibd.836277
Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye'de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 376-394. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40015/475774 Erişim tarihi: 15.08.2022.
Panda, S., & Mishra, S. (2007). E‐learning in a mega open university: Faculty attitude, barriers and motivators. Educational Media International, 44(4), 323-338. Doi: https://doi.org/10.1080/09523980701680854
Piskurich, G. M. (2006). E-learning: Fast, cheap and good. Performance Improvement, 45(1), 18–24. Doi: https://doi.org/10.1002/pfi.2006.4930450105
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74. http://www.mpr-online.de Erişim tarihi: 12.08.2022.
Seçkin, Z., Elçi, A. ve Doğan, O. (2020). Üni̇versi̇te öğrenci̇leri̇ni̇n covid-19 pandemi̇ dönemi̇ öğrenme süreci̇ne ili̇şki̇n algılarına yöneli̇k ni̇tel bi̇r araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 22(39), 187-205. https://dergipark.org.tr/en/pub/kmusekad/issue/58846/799301 Erişim tarihi: 16.09.2022.
Sirem, Ö. ve Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Electronic Turkish Studies, 15(4). 993-1009. Doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43346
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Ed.). Boston: Ma: Pearson.
Tanyıldız, M. ve Semerci, Ç. (2003). Çevrimiçi eğitim uygulamalarına ilişkin öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 197-216. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26124/275194 Erişim tarihi: 14.08.2022.
Thompson, L., & Ku, H. Y. (2005). Chinese graduate students' experiences and attitudes toward online learning. Educational media international, 42(1), 33-47. Doi: https://doi.org/10.1080/09523980500116878
Toprakçı, M. S., Hepsöğütlü, Z. B. ve Toprakçı, E. (2021). The perceptions of students related to the sources of problems in distance education during the covid-19 epidemic (example of İzmir Atatürk High School), E-International Journal of Pedandragogy, 1(2), 41–61. Doi: https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa,4
Türkoğuz, S., Sarı, K., Bozdağ, H. C. ve Ok, G. (2022). Covid-19 pandemisi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. The Journal of Educational Reflections, 6(1), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eduref/issue/69172/1009327 Erişim tarihi: 22.08.2022.
Ünal, H. Z. ve Özkan, P. (2022). Covid-19 salgın sürecinde uygulanan uzaktan eğitime ilişkin ortaokul öğrencilerinin algılarının değerlendirilmesi. Erciyes Akademi, 36(2), 519-538. Doi: 10.48070/erciyesakademi.1064375
Vialatte, F., & Cichocki, A. (2008). Split test Bonferonni correction for QEEG statistical maps. Biological Cybernetics, 98(4), 295-303. Doi: 10.1007/s00422-008-0210-8
WHO. (2020a). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World Health Organization. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 Erişim tarihi: 18.09.2022.
WHO. (2020b). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World Health Organization. https://covid19.who.int/ Erişim tarihi: 18.09.2022.
Yağan, S. A. (2021). Üniversite öğrencilerinin covid-19 salgını sürecinde yürütülen uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşleri. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 4(1), 147-174. https://dergipark.org.tr/tr/pub/apjec/issue/62988/942141 Erişim tarihi: 15.08.2022.
Yiğit, T., Bingöl, O., Armağan, H., Çolak, R., Aruğaslan, E., Yakut, G. ve Çivril, H. (2010). Öğrenci ve öğretim elemanının uzaktan eğitime bakış açısı. Akademik Bilişim, 10, 21-27. https://www.academia.edu/3 Erişim tarihi: 14.08.2022.
Zimmerman, B. J. (1995). Self efficacy and educational development. In Bandura (Ed) Self efficacy in a Changing Societies, 1(1), (pp 202-231). Cambridge University Pres. Doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527692.009