This study is aimed to examine the perception levels of students who are attending in high schools affiliated to the National Education Directorates of Odunpazarı and Tepebaşı districts in Eskisehir and who have been taught in distance education during the COVID-19 pandemic, in terms of various variables. For this purpose, a total of 526 secondary school students participated in the research conducted with the cross-sectional survey model of the quantitative research method. The data of the study were collected online via the "High School Students' Distance Education Perceptions Scale" developed by Doğrukök, Kurnaz, Barışık and Kaynar (2021). Some of the findings obtained in the research are as follows: (1) Distance education perceptions of students do not show a significant difference according to gender, income status, class levels and liking school during formal education. (2) It was observed that the perception levels of the students who entered the public high schools without an exam were at a higher level than the students who entered the state high schools with an exam score. (3) Preparatory class, 10th and 12th grade students' perceptions of homework given in the distance education period and their attitudes towards distance education are at a higher level than that of the 9th and 11th grade students. (4) It has been determined that students who have no problems in entering the EBA system have higher scores in terms of both their perceptions of distance education and their perception levels of themselves, teaching practices and homework in distance education compared to students who have problems occasionally or all the time.
Distance Education Perceptions of Distance Education COVID-19 Pandemic High School Students Eskisehir
Bu araştırma, Eskişehir ilinin Odunpazarı ve Tepebaşı İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde öğrenim gören ve COVID-19 pandemi döneminde uzaktan eğitim ile ders işlemiş olan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik algı düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, nicel araştırma yönteminin kesitsel tarama modeliyle yürütülen araştırmaya toplam 526 ortaöğretim öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri Doğrukök, Kurnaz, Barışık ve Kaynar (2021) tarafından geliştirilen “Lise Öğrencileri Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeği” kullanılarak çevrim içi ortamda toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulardan bazıları şu şekildedir: (1) Öğrencilerin uzaktan eğitim algıları cinsiyet, gelir durumu, sınıf düzeyleri ve örgün öğretim sırasında okulu sevme durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. (2) Devlet liselerine sınavsız şekilde giren öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin algı düzeylerinin devlet liselerine sınav puanı ile giren öğrencilere göre daha yüksek bir seviyede olduğu görülmüştür. (3) Hazırlık sınıfı, onuncu sınıf ve on ikinci sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitim döneminde verilen ödevlere yönelik algıları ile uzaktan eğitime ilişkin tutumları dokuzuncu ve on birinci sınıf öğrencilerine göre daha yüksek bir seviyededir. (4) EBA sistemine girişte hiçbir sorun yaşamayan öğrencilerin, ara sıra veya her zaman sorun yaşayan öğrencilere göre hem uzaktan eğitim algıları bakımından hem de uzaktan eğitimde kendilerine, öğretim uygulamalarına ve ödevlere ilişkin algı düzeyleri bakımından daha yüksek puanlara sahip oldukları tespit edilmiştir.
Uzaktan Eğitim Uzaktan Eğitim Algıları COVID-19 Pandemisi Lise Öğrencileri Eskişehir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1 |