This study aimed to examine the levels of parentification among adolescents aged 14 to 18 in relation to various sociodemographic variables. In this context, the sample group consisted of 702 adolescents attending high schools in the Adapazarı district of Sakarya province. The study was designed using the survey model, one of the quantitative research methods. A sociodemographic information form developed by the researchers and the Short Form of the Parentification Scale for Adolescents were utilized. The results revealed significant differences in parentification scores among adolescents whose parents were divorced, whose parents had physical illnesses, who had siblings younger than six years old, whose mothers were employed, who had three or more siblings, who felt like a parent to their sibling(s), and who found themselves mediating when their parents argued.
Bu çalışmada 14-18 yaş arasında yer alan ergenlerin bazı sosyodemografik değişkenler üzerinden ebeveynleşme düzeylerini incelemek amaçlanmıştır.. Bu kapsamda Sakarya ili Adapazarı ilçesinde lise öğrenimine devam eden 702 ergen çalışmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre tasarlanmıştır. Çalışmada, araştırmacılar tarafından hazırlanan sosyodemografik bilgi formu ve ergenler için ebeveynleşme kısa formu kullanılmıştır. Sonuçta ebeveynleri boşanan, ebeveynlerinin fiziksel rahatsızlığı olan, altı yaşından küçük kardeşi olan, annesi çalışan, kardeş sayısı üç ve daha fazla olan, kendini kardeşinin ebeveyni gibi hisseden ve ebeveynleri tartıştığında orta yolu bulmak durumunda kalan ergenlerin ebeveynleşme düzeylerindeki puanlarda anlamlı farklılıklar görülmüştür.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Applied and Developmental Psychology (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | April 16, 2025 |
| Acceptance Date | September 30, 2025 |
| Publication Date | December 15, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 58 Issue: 3 |
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under CC BY-NC-ND 4.0