BibTex RIS Cite

Öğrenme Yaklaşımları ile Öğrenme Stratejilerini Kullanma Kalitesi Arasındaki İlişkilerin Modellenmesi

Year 2017, Volume: 50 Issue: 2, 59 - 78, 01.10.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001397

Abstract

Öğrenme, doğası gereği oldukça karmaşık bir süreçtir. Farklı kavramları ve kuramları bir araya getirerek öğrencilerin öğrenme süreçlerini daha kapsamlı bir şekilde açıklamaya çalışmak, öğretme-öğrenme sürecine doğru müdahale edebilmek açısından
oldukça önemlidir. Bu çalışmada derinlemesine, yüzeysel ve stratejik alt ölçeklerinden oluşan öğrenme yaklaşımları ile bilişsel değerlendirme desteği (BDD), üstbilişsel plan desteği (UPD), üstbilişsel kontrol desteği (UKD) ve üstbilişsel yönetme desteği
(UYD) boyutlarından oluşan öğrenme stratejileri kullanım kalitesi arasında oluşturulan bir modelin anlamlı olup olmadığı test edilmiştir. Bu amaçla, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümüne devam eden 374 öğrenciden toplanan veriler ile öğrenme yaklaşımları ile öğrenme stratejilerini kullanma kalitesi arasında bir
yapısal eşitlik modeli kurulmuştur. Kurulan modeli değerlendirmede kullanılan uyum ve hata istatistiklerine göre, herhangi bir düzeltme veya ilişkilendirme yapılmadan oluşturulan ilk model kabul edilebilir düzeydedir. Yüzeysel ve stratejik alt ölçeklerine ait hataların
ilişkilendirilmesiyle düzeltilen model için hata ve uyum istatistikleri mükemmel düzeydedir. Kurulan her iki modelde de öğrencilerin öğrenme yaklaşımlarını en iyi belirleyen yaklaşım, derinlemesine öğrenme yaklaşımıdır. Öğrenme stratejileri kullanım kalitesini en iyi
açıklayan boyut ise üstbilişsel yönetme desteğidir. Kurulan yapısal eşitlik modelinde yüzeysel öğrenme yaklaşımının ne öğrencilerin öğrenme yaklaşımlarını belirlemede ne de öğrencilerin öğrenme stratejileri kullanım kalitesini belirlemede etkili olmadığı belirlenmiştir.

Modeling of Relationships between Learning Approaches and Quality of Using Learning Strategies

Year 2017, Volume: 50 Issue: 2, 59 - 78, 01.10.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001397

Abstract

Learning is a very complex process by its nature. It is highly important to merge different concepts and theories in order to bring a more comprehensive explanation to learning processes of students in terms of accurate intervention to the teachinglearning process. The significance of a model developed between learning approaches including deep, surface and strategic sub-scales and the quality of using learning strategies including elaboration (E), metacognitive plan support (MPS), metacognitive control support (MCS) and metacognitive management support (MMS) dimensions was tested in this study. For this purpose, a structural equating model was developed to investigate the relationship patterns between the learning approaches - and - the quality of using learning strategies –with the data collected from 374 students from the Department of Primary Education in the Faculty of Education at Erzincan University. According to fit and error statistics used to evaluate the developed model, the first model was developed without any modification was at an acceptable level. The fit and error statistics for the model modified through the association of the errors of surface and strategic sub-scales were found at an excellent level. In both models, the best approach, which defines the learning approach of the students, was deep learning approach. The dimension which defines the quality of using learning strategies best was metacognitive management support. In the structural equation model, it was found out that the surface learning approach had an effect to detect neither the learning approaches of students nor the quality of using learning strategies

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA25CV79YY
Journal Section Research Article
Authors

Dilek İlhan Beyaztaş This is me

Sakine Göçer Şahin This is me

Publication Date October 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 50 Issue: 2

Cite

APA İlhan Beyaztaş, D., & Göçer Şahin, S. (2017). Modeling of Relationships between Learning Approaches and Quality of Using Learning Strategies. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 50(2), 59-78. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001397
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0