In this research, it was aimed to determine the description of “responsibility” which was made by 4thgrade students, and it was tried to determine the feelings of students regarding if they are discharging the responsibility or not. The research included 20 male and 20 female students, and they were interviewed. Besides this, student’s drawings were used in this research which was designed by the qualitative method. According to results, it was determined that students describe “responsibility” as “children who are doing homework” and “person who does one’s duty” on the cognitive level. It was determined that students expressed their feelings when they discharge the responsibility as “being happy,” “being reliable,” “being proud of oneself,” and “being appreciated”. They said that they were relaxed and got positive results from the environment when they did their duties and also felt “sad,” “unhappy,” “anxious,” “restless,” and “unsuccessful” when they did not do their duties
Bu çalışmada ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin davranış haline getirmesi gereken sorumluluğu nasıl tanımladıklarını ve sorumluluklarını yerine getirip getirmeme durumlarına ilişkin
duygularını belirlemek amaçlanmıştır. Nitel olarak tasarlanan bu araştırmada veriler, 20 kız, 20 erkek öğrenciden yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğrencilere çizdirilen resimlerle elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin sorumluluğu çoğunlukla
bilişsel düzeyde ödevini yapan çocuklar ve verileni yerine getiren kişiler olarak tanımladığı tespit edilmiştir. Öğrenciler sorumluluklarını yerine getirdiklerinde yaşadıkları duyguları mutlu olmak, güvenilir olmak, gurur duyma ve takdir edilme olarak belirtmişlerdir. Ayrıca
verilen görevi yerine getirdikleri zaman rahatladıklarını, çevrede olumlu sonuçlarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir. Öğrenciler sorumlu oldukları davranışları yerine getirmediklerinde ise üzüntü, gözden düşme korkusu, huzursuzluk, mutsuzluk, kaygı ve başarısızlık duygusu yaşadıklarını belirtmişlerdir
Other ID | JA92ZE78RA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 49 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0