Bu çalışma, rehberli araştırma-sorgulamaya dayalı fizik öğretimi uygulamalarının öğretmen adaylarının Genel Fizik dersinde elektrik akımı ve basit elektrik devrelerine ilişkin akademik başarılarına etkilerini ve bu süreçle ilgili öğrenci görüşlerini belirleme amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın gerçekleşmesinde nicel araştırma yöntemlerinden ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Kontrol grubunda öğretmenin aktif olduğu ve sadece sözlü anlatım ile yazı tahtasının kullanıldığı bir süreç izlenirken; deney grubunda çeşitli basit elektrik malzemesi ve rehberli araştırmasorgulamaya
dayalı yönergelerin kullanıldığı bir süreç izlenmiştir. Öğretmen adaylarının akademik başarı düzeylerini belirlemek üzere Elektrik Kavram Testi (EKT) hem ön test hem de son test olarak
uygulanmıştır. EKT üç aşamalı ve çoktan seçmeli 12 maddeden
oluşmaktadır. Araştırma sonucunda deney grubunun akademik başarısının kontrol grubunun akademik başarısından, deney grubu lehine, anlamlı ölçüde farklılaştığı bulunmuştur. Çalışmanın en çarpıcı bulgusu ise öğrencilerin araştırma-sorgulama etkinlikleri neticesinde ürettikleri bilgilere güvenmemeleri olarak belirmektedir.
This study was conducted to determine the effects of guided inquiry-based physics teaching practices on prospective teachers’ academic achievements in electric currents and basic electric circuits taught in general physics classes and to assess their views on this process. A pretest - posttest quasi-experimental pattern with a control group, one of the quantitative research methods, was applied in this study. The control group followed a pattern with only one active member, the teacher, who lectured and used a whiteboard, while the experimental group followed a process in which several basic electric materials and guided inquiry-based instructions were used. To determine academic achievement level of the prospective teachers, Electricity Concept Test (ECT) was applied as both pretest and posttest. The ECT consisted of three phases and 12 multiple-choice questions. As a result of the study, the academic achievement of the experimental group was determined to be significantly greater than the academic achievement of the control group. However, the most striking finding of the study was the fact that prospective teachers did not trust the information they produced as a result of inquiry activities
Other ID | JA84EN93FJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 49 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0