Bu araştırmanın amacı mevsimlik tarım işçilerinin temel
eğitim çağındaki çocuklarının temel eğitim sorunlarını ilgili kamu
politikaları ve anne-babaların, öğretmenlerin, rehber öğretmenlerin
ilgili eğitim yöneticilerinin görüşlerine göre belirlemektir. Veriler,
Ankara, Adana, Manisa, Ordu, Ordu-Fatsa, Diyarbakır ve Şanlıurfa’yı
kapsayan 7 sahada, yarı yapılandırılmış görüşme formları ve gözlem
formları yoluyla toplanmıştır. Bulgular tarımda çocuk işçiliğinin
yasaklayıcı ve eğitime katılmayı destekleyici düzenlemelere rağmen
devam ettiğini, tespit ve izlenme mekanizmalarının etkili bir şekilde
işlemediğini, kesintili öğrenim hayatının çocukların öğrenmeyi
birikimli ve ilerleyen biçimde sürdürmelerini engellediğini, eğitimi
telafi etmeye dönük çabaların yetersiz olduğunu ortaya koymuştur.
Mevsimlik tarım işçisi ailelerin çocuklarının eğitim sorununun ailelerin
içinde bulunduğu dramatik yoksunluk koşullarıyla ilişkili olduğu
görülmüştür. Çözümün “pedagojik bir probleme” indirgenmeden,
toplumsal koşullarla ilişkiselliği ve bütünselliği çerçevesinde ele
alınması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of the study is to determine the basic educational problems of the children of seasonal agricultural workers who were at the age of primary education in accordance with the related public policies and the parent’s, teacher’s, school counsellor’s, and related manager’s opinions. Data were collected through semistructured interviews and observation forms. Results indicate that despite the prohibitive and supportive regulations for educational attendance, child labour in agriculture still continues. It is also found that mechanisms to determine and monitor the educational problems were not functioning effectively; thus interruption in education prevents children from cumulative and advancing learning experiences and lastly, the efforts to tolerate the educational deficiencies were in sufficient. It is concluded that the solution should not be simplified as a “pedagogical problem” and should be wholistic and in association with social conditions
Other ID | JA33PB88FC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 49 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0