BibTex RIS Cite

Ethical Issues of ICT Use by Teacher Trainers: Use of E-books in Academic Settings

Year 2015, Volume: 48 Issue: 2, 83 - 102, 01.10.2015
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001365

Abstract

In an attempt to address the issue of ethics in ICT use by university teacher trainers, the current study aimed to investigate academics’ downloading and sharing e-books as well as the reasons that led them to be involved in this piracy. The participants included 140 teacher trainers working at faculties of education in Turkey, and a questionnaire with ten items on downloading e-books was used as the data collection instrument. The findings revealed that the downloading and sharing e-books was also a common practice among the teacher trainers, not just the students. Several reasons were provided by the participants, the main of which was found to be the participants’ not reaching the books they needed in the physical and/or digital library. The findings also revealed the participants were well aware that downloading and sharing e-books without paying to the publisher was illegal

Öğretmen eğitmenleri ve BİT kullanımı etik konuları: akademik ortamlarda elektronik kitap kullanımı

Year 2015, Volume: 48 Issue: 2, 83 - 102, 01.10.2015
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001365

Abstract

Amaç ve Önem: Bilgi İşlem Teknolojilerinin (BİT) gelişmesi, internet hızının artması ve büyük bir kesime rahatlıkla ulaşılabilir olması, beraberinde bu teknolojilerin kullanımı ile ilgili çeşitli sorunların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Internet kullanıcıları, bilgiye ulaşmanın sağladığı imkânları kullanma fırsatına sahip olurken ve artan internet hızı ve dosya paylaşım araçları, kullanıcılar arasında çeşitli dosyaları rahatlıkla paylaşma fırsatı verirken, yasal ve etik konular göz ardı edilmeye başlanmıştır. Özellikle elektronik kitapların kullanımının yaygınlaşması, bu kitapların kullanımı ve paylaşılması konularına dikkat çekmiştir. Üniversite öğretmen eğitmenlerinin BİT kullanımlarındaki etik konusunu incelemeyi amaçlayan bu çalışmada, akademisyenlerin elektronik kitapları indirme, paylaşma ve bu kitapları izinsiz olarak kullanmalarının sebepleri araştırılmıştır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA78DE66AJ
Journal Section Research Article
Authors

Ferit Kılıçkaya This is me

Jarosław Krajka This is me

Publication Date October 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 48 Issue: 2

Cite

APA Kılıçkaya, F., & Krajka, J. (2015). Ethical Issues of ICT Use by Teacher Trainers: Use of E-books in Academic Settings. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 48(2), 83-102. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001365
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0