Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de öğrenim gören lise öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutum düzeylerinin belirlenmesi ve bu tutumlarını etkileyen faktörlerin ortaya
koyulmasıdır. Ayrıca araştırmada, öğrencilerin cinsiyetleri ile öğrenim gördükleri coğrafi bölgenin de matematik dersine ilişkin tutumlarında anlamlı bir farklılık yaratıp yaratmadığı araştırılmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırma, yedi coğrafi bölgedeki 14
ilde bulunan, farklı türdeki liselerde öğrenim gören toplam 30170 öğrenci üzerinden yürütülmüştür. Araştırmaya katılan lise öğrencilerine, araştırmacılar tarafından geliştirilen Likert türündeki bir tutum ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, Türkiye’deki
lise öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumlarının orta düzeyde ve dört faktöre dayalı olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik dersine ilişkin tutumları cinsiyetlerine göre
değişmezken, öğrenim gördükleri coğrafi bölgeye göre anlamlı farklılıklar göstermektedir.
The aim of this study was to examine the level of Turkish high school students’ attitudes towards mathematics and to determine the factors affecting their attitudes. Also, it was aimed to explore the relationship between the gender and geographical regions of students with their attitudes towards mathematics. The research performed using by the survey model was conducted on 30170 students from different types of high schools at 14 cities in seven geographic regions of Turkey. The mathematics attitude scale developed by researchers was administered to these high school students. The results indicated that Turkish high school students had attitudes toward mathematics at moderate level and students’ gender had no impact on their attitudes. However, there was a significant difference between students’ geographical regions and their mathematics attitudes
Other ID | JA86NF82JJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 47 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0