Bu araştırma, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sivil
toplum kuruluşlarında gerçekleştirdikleri etkin vatandaşlık
deneyimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada fenomenoloji
deseninden yararlanılmıştır. Araştırma verileri, yarı-yapılandırılmış
görüşmeler, uygulama raporları ve günlükler ile toplanmış ve
fenomenolojik analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Öğretmen
adaylarının edilgen ve devlete karşı görev ve sorumluluk odaklı
vatandaşlık algısı etkin ve demokratik vatandaşlık algısına dönüşmeye
başlamıştır. Öğretmen adaylarının sosyal ve ahlaki sorumluluk ile
toplumsal katılım becerileri siyasal okuryazarlık becerilerinden daha
çok gelişmiştir. Öğretmen adayları, STK’ların toplumsal ve siyasal
rolleri, hizmetleri ve toplumsal yararlarını bizzat deneyimlemiştir.
Ayrıca, öğretmen adayları, Sosyal Bilgiler dersinde sivil toplum
kuruluşları ile etkin vatandaşlık eğitimine ilişkin ön deneyim
kazanmıştır. Öğretmen adaylarının etkin vatandaşlık kazanımlarının
sürekliliğini sağlamak için farklı derslerde STK ile ilgili etkinlikler
yapılmalı ve uygulama öncesi etkin STK’lar belirlenmeli.
The aim of this study was to investigate social studies teacher candidates’ active citizenship experiences in nongovernmental organizations (NGOs). The study was designed based on phenomenological approach. The research data were collected by means of semi-structured interviews, the candidates’ teaching reflective practice reports and journals and then analyzed with interpretative phenomenological analysis technique. The teacher candidates thought that their passive citizenship perception shaped by duties and responsibilities for the state began to evolve into an active and democratic citizenship perception. According to the teacher candidates, their social and moral responsibility and social participation skills are far more improved than their political literacy skills. The teacher candidates personally experienced the social and political roles, services, and social benefits of non-governmental organizations. In addition, the teacher candidates gained an initial experience about active citizenship education activities with NGO’s in social studies. In order to ensure continuity of the gains of teacher candidates regarding active citizenship, various courses should offer activities about NGOs and active NGOs should be determined before the implementation process
Other ID | JA93PN78ZM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 47 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0