BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Etkin Vatandaşlık Deneyimleri: Sivil Toplum Kuruluşları Örneği

Year 2014, Volume: 47 Issue: 2, 65 - 88, 01.10.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001338

Abstract

Bu araştırma, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sivil
toplum kuruluşlarında gerçekleştirdikleri etkin vatandaşlık
deneyimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada fenomenoloji
deseninden yararlanılmıştır. Araştırma verileri, yarı-yapılandırılmış
görüşmeler, uygulama raporları ve günlükler ile toplanmış ve
fenomenolojik analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Öğretmen
adaylarının edilgen ve devlete karşı görev ve sorumluluk odaklı
vatandaşlık algısı etkin ve demokratik vatandaşlık algısına dönüşmeye
başlamıştır. Öğretmen adaylarının sosyal ve ahlaki sorumluluk ile
toplumsal katılım becerileri siyasal okuryazarlık becerilerinden daha
çok gelişmiştir. Öğretmen adayları, STK’ların toplumsal ve siyasal
rolleri, hizmetleri ve toplumsal yararlarını bizzat deneyimlemiştir.
Ayrıca, öğretmen adayları, Sosyal Bilgiler dersinde sivil toplum
kuruluşları ile etkin vatandaşlık eğitimine ilişkin ön deneyim
kazanmıştır. Öğretmen adaylarının etkin vatandaşlık kazanımlarının
sürekliliğini sağlamak için farklı derslerde STK ile ilgili etkinlikler
yapılmalı ve uygulama öncesi etkin STK’lar belirlenmeli.

Social Studies Teacher Candidates’ Experiences of Active Citizenship: The Case of Non-Governmental Organizations

Year 2014, Volume: 47 Issue: 2, 65 - 88, 01.10.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001338

Abstract

The aim of this study was to investigate social studies teacher candidates’ active citizenship experiences in nongovernmental organizations (NGOs). The study was designed based on phenomenological approach. The research data were collected by means of semi-structured interviews, the candidates’ teaching reflective practice reports and journals and then analyzed with interpretative phenomenological analysis technique. The teacher candidates thought that their passive citizenship perception shaped by duties and responsibilities for the state began to evolve into an active and democratic citizenship perception. According to the teacher candidates, their social and moral responsibility and social participation skills are far more improved than their political literacy skills. The teacher candidates personally experienced the social and political roles, services, and social benefits of non-governmental organizations. In addition, the teacher candidates gained an initial experience about active citizenship education activities with NGO’s in social studies. In order to ensure continuity of the gains of teacher candidates regarding active citizenship, various courses should offer activities about NGOs and active NGOs should be determined before the implementation process

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA93PN78ZM
Journal Section Research Article
Authors

Figen Arife Ersoy This is me

Publication Date October 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 2

Cite

APA Ersoy, F. A. (2014). Social Studies Teacher Candidates’ Experiences of Active Citizenship: The Case of Non-Governmental Organizations. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(2), 65-88. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001338

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License