BibTex RIS Cite

The Transition from Positivism to the Process of Postpositivist/Constructivist in The Elementary School Science Curriculum in Turkey

Year 2014, Volume: 47 Issue: 2, 117 - 136, 01.10.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001340

Abstract

experienced by the elementary science course in Turkey and reveal the paradigms that affected the objectives and outcomes of the program. The historical development of the process has been divided into two stages. The first one is the later stages of the Ottoman State and the Republican Era, when positivism was prevalent. The second stage includes the period starting from 2004 onwards. The evaluation was based on the objectives and outcomes of the elementary science curriculum.The positivist science approach which was prevalent in the elementary curriculum during the Republican Era is best manifested in the objectives of the science course. This was the case until the year 2004, when the effects of postmodern epistemology started to partially be seen with the initiation of the new elementary curriculum based on the ‘constructivist approach’. However, constructivizm is evident mostly in instructional practices and strategies, and did not go beyond pedagogy

Türkiye’de İlköğretim Fen Bilgisi Programında Pozitivist Bilim Anlayışından Postpozitivist/Yapılandırıcı Sürece Geçiş

Year 2014, Volume: 47 Issue: 2, 117 - 136, 01.10.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001340

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de İlköğretim fen bilgisi dersinin, tarihsel süreçte uğradığı dönüşümleri tespit ederek, amaç ve içerik boyutunda programa egemen olan paradigmaların etkisiniortaya koymaktır. Bu tarihsel süreçte iki aşama olarak ele alınmıştır.
Bu iki aşamadan ilki, pozitivizmin egemen olduğu, Osmanlı Devletinin son dönemi ile Cumhuriyet dönemidir. İkinci aşama ise ve 2004 ve sonraki dönemdir. Bu süreçte, ilköğretim fen bilgisi dersi v öğretimine egemen olan pozitivist bilim anlayışı ile 2004 tarihli
ilköğretim programına egemen olan yapılandırıcı yaklaşımın değerlendirilmesi yapılmıştır. Çalışma doküman incelemesi yöntemiyle, içerik analizine dayalı olarak yürütülmüştür. Cumhuriyet döneminde egemen olan pozitivist bilim anlayışı ilköğretim programında, fen bilgisi dersinin amaç ve içeriğinde net olarak görülürken 2004 İlköğretim programında kısmen de olsa yapılandırıcı yaklaşımın postpozitivist epistemolojik etkisi söz konusudur. Fakat daha çok öğretim pratikleri ve stratejileri bağlamında ele alınmış, pedagojik düzlemden öteye geçememiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA58RJ88ER
Journal Section Research Article
Authors

Faruk Öztürk This is me

Publication Date October 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 2

Cite

APA Öztürk, F. (2014). The Transition from Positivism to the Process of Postpositivist/Constructivist in The Elementary School Science Curriculum in Turkey. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(2), 117-136. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001340

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License