BibTex RIS Cite

Öğretim Programlarında Ara Disiplin Yaklaşımı

Year 2014, Volume: 47 Issue: 2, 287 - 306, 01.10.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001348

Abstract

Bu çalışmada, 2005 yılında İlköğretim Programlarının yenilenmesinden bu yana uygulanmakta olan ara disiplinlerin; amacı, işlevi, özellikleri, belirlenmesinde ihtiyaç analizine duyulan gereksinim, öğretimi ve değerlendirme süreçleri incelenmiştir. Çalışmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Verilerin toplanmasında belge tarama yöntemi kullanılmış; ara disiplin yaklaşımını uygulayan diğer ülkelerin ulusal programlarındaki açıklamalar ve öneriler incelenmiş ve bir sentezleme yapılmıştır. Ara disiplinlerin; toplumların yüz yüze oldukları karmaşık sorunların işlenmesi amacıyla öğretim programlarına yerleştirildiği; ulusal ve toplumsal gereksinim ve öncelikler dikkate alınarak belirlenmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır

Cross-Curricular Themes in Curricula

Year 2014, Volume: 47 Issue: 2, 287 - 306, 01.10.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001348

Abstract

The present study aims to explain the purpose, function, characteristics, the need for needs analysis, and teaching and evaluation of the cross-curricular themes that have been used since the renewal of the elementary curricula in 2005. The study makes use of the explanations and suggestions in the national curricula of the other countries applying the cross-curricular approach. In the study, it has been found out that cross-curricular themes have been included in the curricula to cover the complicated issues societies face, and they should be determined considering the national and social necessities and priorities

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA22VH74AF
Journal Section Research Article
Authors

Dilek Gözütok F. This is me

Senar Alkın-şahin This is me

Publication Date October 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 2

Cite

APA Gözütok F., D., & Alkın-şahin, S. (2014). Cross-Curricular Themes in Curricula. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(2), 287-306. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001348

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License