Bu çalışmanın amacı Yatılı İlköğretim Bölge Okulları’nda (YİBO) öğrenim gören öğrencilerin gelişim gereksinimleri ve yaşam koşullarını öğretmen görüşlerine göre belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, farklı YİBO’larda görev yapan farklı branşlardan 15
öğretmen oluşturmaktadır. Nitel araştırma modeline göre desenlenen araştırmada veriler, görüşme tekniği ile elde edilmiş ve bu veriler tematik analiz ile incelenmiştir. Bulgulara göre, YİBO’larda öğrenim gören öğrencilerin gelişim gereksinimleri, öğretmen görüşlerine göre
çelişkili sonuçlar ortaya koymaktadır. Farklı YİBO uygulamalarının çeşitlilik göstermesinin yanı sıra, çocuklar daha çok dar ve yakın çevrelerden geldikleri için, YİBO’lar bazı açılardan evlerinden daha olumlu olanaklara sahip görünmektedir. Öte yandan ailelerinin ilgisizliği, çocukların nadiren evlerine gitmesi gibi nedenlerle gelişim gereksinimlerinin yeterince karşılanmadığı anlaşılmaktadır.
The purpose of this study is to determine students’ developmental needs and life challenges in regional boarding schools through teachers’ perspectives. The participants of the study were 15 teachers working at various regional boarding schools. The data was gathered through semi-structured interviews and were analyzed by thematic analysis. According to teachers’ perspectives, it might be said that there are paradoxical results about satisfying children’s developmental needs. Regional boarding schools have various practices. Moreover, such schools seem to be more advantageous for the students with the school facilities they offer as the students are coming from the regions with limited opportunities. On the other hand, it might be said that children’s developmental needs aren’t sufficiently met mainly because their parents ignorance and the students rarely visit them etc
Other ID | JA92CR53YC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 47 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0