BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencileri İçin Konuşma Kaygısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 103 - 124, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001319

Abstract

Türkçe öğretiminde temel dil becerilerinden biri olan
“konuşma”nın geliştirilmesi amaçlanır. Konuşma becerisinin
geliştirilebilmesi için kişinin kendisini o konuda yetkin ve yeterli
hissetmesi gerekir. Öğrencinin beceri düzeyine yönelik kaygıları varsa
hem beceriyi geliştirme noktasında hem de eyleme dönüştürmede
sıkıntı yaşayacaktır. Bu nedenle ortaokul öğrencilerinin “konuşma
kaygılarını” belirlemek amacıyla bir ölçme aracına ihtiyaç
duyulmuştur. Bu çalışmada ortaokul öğrencilerine yönelik olarak
hazırlanmış “konuşma kaygısı ölçeği”nin geliştirilme sürecinin bütün
aşamalarına yer verilmiştir. Araştırmanın verileri Ankara ili
Yenimahalle ilçesinden random yolla on ortaokuldan seçilen 537
öğrenciden elde edilmiştir. Ölçme aracının geliştirilmesinde literatür
tarama, madde oluşturma, içerik geçerliği (uzman görüşüne
başvurma), ön deneme, son olarak da geçerlik ve güvenirlik
hesaplama aşamaları izlenmiştir. Elde edilen verilerin istatistik
hesaplamaları SPSS 15 Paket programı ile analiz edilmiştir.
Araştırmada 33 maddelik bir ölçek ortaya çıkarılmıştır. Faktör analizi
sonucunda beş faktörlü bir yapı gösteren ölçeğin iç tutarlılığı için
Cronbach Alpha katsayısı 0,716 olarak tespit edilmiştir

Speaking Anxiety Scale For Secondary School Education Students: Validity And Reliability Study

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 103 - 124, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001319

Abstract

The development of "conversation", that one of the basic language skills is aimed in Turkish teaching . In order to develop speaking skills, the student should feel himself qualified and competent on that subject. If the student is worried about the skill he will experience difficulty both in the development of skill and in acting process. So it is thought that there is a necessity of a scale instrument to determine the ” speaking anxieties” of secondary school education student. In this study, all the processes of development of “Speaking Anxiety Scale” ,which is for primary education students, take part. The data of the study has been obtained from 537 students selected randomly from ten secondary school in Yenimahalle district of Ankara. Literature review, item arrangement , content validity( reference of expert opinion), pretesting, and finally validity and reliability verification phases have been practiced in the development process of scale instrument. The data obtained has been analysed with SPSS package. In the study 33 items scale has been revealed. Cronbach alpha coefficient has been set 0.716 as internal consistency for the scale showing five factor structure following the search of factor analysis

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA75BB69EM
Journal Section Research Article
Authors

Tazegül Demir This is me

Deniz Melanlıoğlu This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 1

Cite

APA Demir, T., & Melanlıoğlu, D. (2014). Speaking Anxiety Scale For Secondary School Education Students: Validity And Reliability Study. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 103-124. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001319

Cited By





Creative Drama on Teacher Candidates’ Speech Anxiety
International Journal of Contemporary Educational Research
https://doi.org/10.33200/ijcer.1268384








Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License