BibTex RIS Cite

Ergenlere Yönelik Müdahale Programlarına Genel Bir Bakış

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 187 - 208, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001323

Abstract

Alanyazın taramasına dayalı olarak gerçekleşen bu
derlemede ergen yaş grubuna yönelik olarak genel gelişimi
desteklemeyi hedefleyen programların yanı sıra çeşitli ergen grupları
için risk oluşturabilecek konulara yönelik çalışmalar da ele alınmıştır.
1970’lerden bu yana ergenlere yönelik müdahale çalışmalarının
değişim gösterdiği ileri sürülmektedir. Özellikle daha yeni
programlarda ergenlerin olumlu özelliklerini ve yılmazlığın
geliştirilmesinin önemi üzerinde durulmaktadır. Müdahale programları
bazı çevresel düzenlemeleri ve felaketler karşısında başa çıkma
çabalarını da içerebilmektedir. Bazı müdahale programları tüm gruba
yönelikken, bazıları yalnızca riskli olanların taranmasını
gerektirmektedir. Kanıt temelli program anlayışı ile birlikte program
sonuçlarının somut değerlendirilmesine yönelik ilgi artmıştır. Geniş
çaplı yürütülen çeşitli müdahale programları tanıtılmakta ve içerik ve
sürece ilişkin bilgiler sunulmaktadır. Alanyazın taraması, müdahale
programlarının ergen bakış açısıyla şekillenmesi, riske yatkınlık ve
riske direnme gücü kavramları üzerinde durması, programların
olumsuz davranış odaklı olmaması ve kullanılan deneysel desenlerin
izleme çalışmasını da barındırması gerektiğine işaret etmektedir.

A General Review of Intervention Programs for Adolescents

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 187 - 208, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001323

Abstract

Based on literature review, this paper attempts to present programs supporting general development and also programs for intervening various risky issues treating adolescents. It has proposed that since 1970’s intervention programs for adolescents changed. Specifically in recent programs, positive characteristics of adolescents and development of resiliency were focused. Intervention programs may include certain environmental regulations and coping with disasters. Certain intervention programs target the whole group in general whereas some require only risky adolescents in a certain issue. Together with the popularity of evidence based approach to intervention programs, the interest for evaluating programs on concrete measures have raised among researchers. In this paper, various intervention programs and information regarding the content and procedure are presented. Literature review showed that intervention programs must take form from viewpoint of adolescents, consider the concepts risk vulnerable and risk resilient, focus on positive behaviors and use the experimental designs include follow up studies

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA78RF89UJ
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Türkmen This is me

Figen Çok This is me

Neslihan G.karaman This is me

Hülya Ercan This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 1

Cite

APA Türkmen, M., Çok, F., G.karaman, N., Ercan, H. (2014). A General Review of Intervention Programs for Adolescents. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 187-208. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001323

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License