BibTex RIS Cite

Uyum ve Hazırlık Çalışmaları Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 235 - 258, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001325

Abstract

Bu araştırmada uyum ve hazırlık çalışmaları ders ve öğretmen kılavuz kitaplarının, sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Ankara ili genelindeki 25 farklı ilçede görev yapmakta olan 657 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Tarama modeline göre yürütülmüş olan çalışmada,
ölçme aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanmış olan üçlü likert tarzı 31 madde ve 2 açık uçlu sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, kitaplarda yer alan etkinliklerin günlük yaşamla ilişkili olarak aşamalı bir şekilde
sunulması ve süreç içerisinde farklı öğrenme stratejilerine yer verilmesi söz konusu kitaplara ilişkin belirlenen olumlu unsurlardır. Öğrencilerin süreç sonunda ulaşacakları kazanımlara yeterince yer verilmemesi, öğrenenlerin bireysel farklılıklarına uygun yeterli
çeşitlilikte etkinliğin bulunmaması ve değerlendirme sürecine ilişkin eksikliklerin yer alması ise kitapların iyileştirmeye açık başlıca yönleri olarak belirlenmiştir. Çalışma sonunda, uyum ve hazırlık çalışmaları ders ve öğretmen kılavuz kitaplarının geliştirilmesine yönelik öneriler
sunulmuştur.

The Evaluation of the Orientation and Preparation Studies Books According to the Teachers’ Views

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 235 - 258, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001325

Abstract

In this study, it was aimed to make an evolution of the orientation and preparation text and teachers’ books according to the teachers’ views. 657 classroom teachers, who work in the 25 different districts of Ankara, were the sample group of the study. A survey form, consisted of 31 3-point likert style items and 2 open-ended questions, which was created by the researcher was used as data collection tool. According to the findings of the study, the presentation of the activities in the books incrementally and related to the daily life; the presence of the different learning strategies in the teaching processes are the positive components of the books. The lack of adequate acquisitions that the students will gain at the end of the processes and activities suitable for the learners’ personal differentiations; the absence about assessment procedures are defined as the main factors needs to be developed. At the end of the study, suggestions for developing orientation and preparation studies textbooks and teachers’ books were presented

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA23JJ54SH
Journal Section Research Article
Authors

Emine Seda Koç This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 1

Cite

APA Koç, E. S. (2014). The Evaluation of the Orientation and Preparation Studies Books According to the Teachers’ Views. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 235-258. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001325

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License