BibTex RIS Cite

The Evaluation of Elementary Scool Teachers’ Epistemological Beliefs

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 301 - 326, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001328

Abstract

The purpose of this study was to explore views of teachers regarding their epistemological beliefs. The research was a descriptive study. Sequential explanatory design was used as a mixed method strategy. A random sample of 401 teachers was selected to apply the scale. Qualitative data were obtained from 10 teachers who volunteered to participate in the study. The quantitative data were collected by personal information form and the scale epistemological beliefs. T-Test, ANOVA, Kruskal Wallis-H ve Mann Whitney-U test wereusedcomparison of epistemologicalbeliefs as thevariables of theparticipants'teachingexperienceandteachingsubject in quantitativedata. The descriptive analysis was utilized in order to investigate the views of teachers

İlköğretim İkinci Kademe Öğretmenlerinin Epistemolojik İnançlarının Değerlendirilmesi

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 301 - 326, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001328

Abstract

Bu araştırma, öğretmenlerin epistemolojik inançlarının
düzeyini öğretmen görüşleriyle açıklamak amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada karma model çeşitlerinden sıralı açıklayıcı desen
kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 402 branş öğretmeni
oluşturmaktadır. Nitel veriler 10 öğretmenden elde edilmiştir.
Araştırmanın nicel verileri kişisel bilgiler formu ve epistemolojik
inanç ölçeği ile toplanmıştır. Nitel verilerde görüşme formu
kullanılmıştır. Nicel verilerde katılımcıların kıdem ve branş
değişkenlerine göre epistemolojik inançlarının karşılaştırılmasında
ANOVA, Kruskal Wallis-H ve Mann Whitney-U testleri kullanılmıştır.
Nitel verilerde betimsel analiz yapılmıştır. Bulgular; öğretmenlerin
öğrenmenin çabaya ve yeteneğe bağlı olduğuna yönelik inançlarının
gelişmiş, tek bir doğrunun olduğuna yönelik inançlarının kısmen
gelişmiş olduğu belirlenmiştir. Yani öğretmenler öğrenmenin
yetenekten bağımsız, çabaya bağlı olarak gerçekleştiğine ve bazı
alanlarda değişmez doğruların olduğuna inanmaktadır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA24PU87PY
Journal Section Research Article
Authors

İlhan Özdemir This is me

Necla Köksal This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, İ., & Köksal, N. (2014). The Evaluation of Elementary Scool Teachers’ Epistemological Beliefs. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 301-326. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001328
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0