Bu araştırmanın amacı, 4+4+4 yapılanması doğrultusunda
hazırlanan İlkokul Birinci Sınıf Uyum ve Hazırlık Çalışmaları
Öğretmen ve Öğrenci Kitaplarının çeşitli ölçütlere göre
değerlendirilmesidir. Doküman incelemesi tekniğinin kullanıldığı
araştırmada farklı uzmanlık alanlarından 19 kişilik bir grup
oluşturularak uzmanların kitaplara ilişkin değerlendirmeleri alınmıştır.
Değerlendirmeler sonucunda, etkinliklerin ve kullanılan görsellerin
büyük bölümünün hedef grubun gelişim düzeyine uygun olmadığı,
olumsuz örtük mesajlar içerdiği, etkinlik içeriklerinde bilimsel
hataların yer aldığı, etkinliklerde ve yönergelerde birçok dil ve anlatım
hatalarının yer aldığı belirtilmiştir. Çok kısa bir sürede hazırlanan bu
kitaplar, kitap tasarım ilkeleri dikkate alınarak Talim Terbiye Kurulu
tarafından yeniden hazırlanmalıdır.
Purpose of this study was to evaluate adaptation and orientation books prepared in accordance with 4+4+4 regulation by basing on some criteria. In the study, experts’ opinions from different areas were taken by composing a group of 19 people and the data were analyzed by document analysis. According to the results, it was concluded that most of the activities and visuals in the books were not appropriate for the target group’s development level and included negative hidden messages; in the content there were scientific errors; in activities and instructions there were many language and expression problems. In conclusion, it can be recommended Turkish Education Board to take these problems into consideration and rewrite the books according to book design principles
Other ID | JA82HF42PV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 47 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0