BibTex RIS Cite

Paraprofesyoneller İçin Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı Kursu: Kursiyerler Ne Söylüyor?

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 375 - 394, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001331

Abstract

Bu çalışma Sabancı Vakfı Toplumsal Gelişim Hibe Programı tarafından desteklenmiştir. Yazarlar Güneydoğu Özel Eğitim Kurumları Derneği’ne (GÜNDER) katkılarında ndolayı teşekkür ederler. Prof. Dr., Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara, Türkiye. E-posta: nimetbulbin@gmail.com Yrd.Doç. Dr., ÇukurovaÜniversitesi, EğitimFakültesi, Adana, Türkiye. E-posta: dolunaysarica@gmail.com Yrd.Doç. Dr., Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara, Türkiye. E-posta: haticebakkaloglu@gmail.com Dr., Ankara Üniversitesi, EğitimBilimleri Fakültesi, Ankara, Türkiye. E-posta: baharkk@gmail.com ÖZET Amaç ve Önem: Erken çocukluk özel eğitimi (EÇÖE), artan sayıda özel gereksinimli çocuklarla birlikte ülkemizde gelişmekte olan bir alandır. Bu gelişmelerin yanında, alanda çalışan nitelikli personel sayısının yetersizliği, bu çocukların ve ailelerinin hizmetlerden yeterince yararlanamamalarına neden olmaktadır. Gelişmiş ülkelerde bu sorunu gidermek amacıyla paraprofesyoneller yetiştirilmekte ve onların uzman denetiminde çocuklara ve ailelerine hizmet vermeleri sağlanmaktadır. Ülkemizde de, benzer bir amaca yönelik olarak 2010 yılında Sabancı Vakfı, iki sivil toplum örgütü ve bir üniversitenin işbirliği çerçevesinde Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan 3 ilde başlatılan bir projede, kız meslek lisesi mezunlarına Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP) kursu düzenlenmiştir. Projede kurs bitiminde kursiyerlerin en az %40’ının bölgedeki özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde istihdam edilmeleri amaçlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, kursa katılan kız meslek lisesi mezunlarının kurs ile ilgili görüş ve önerilerini belirlemektir

The Small Steps Early Intervention Program Course for Paraprofessionals: What Paraprofessionals Have to Say

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 375 - 394, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001331

Abstract

Early childhood special education (ECSE) is a growing field in Turkey with increasing numbers of children with special needs and families served throughout the nation. Despite this trend, personnel shortage is still a problem, with especially a lack of paraprofessionals who can be considered an important work force in the field. In 2010, the Sabanci Foundation, together with two NGOs and a university, began a project in Southeastern Turkey, consisting of raising paraprofessionals to serve as personnel in implementing the Small Steps Early Intervention Program (SSEIP). This study aimed at investigating the views of trainees who participated in the 60-hour SSEIP course. Results from 3 focus group discussions with a total of 25 trainees revealed the benefits of the course for the participants as well as their recommendations for future courses. The authors concluded that the findings carried important implications for raising ECSE personnel in Turkey

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA29HN69YP
Journal Section Research Article
Authors

Bülbin Sucuoğlu Nimet This is me

Dolunay Sarıca Ayşe This is me

Hatice Bakkaloğlu This is me

Bahar Keçeli-kaysılı This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 1

Cite

APA Sucuoğlu Nimet, B., Sarıca Ayşe, D., Bakkaloğlu, H., Keçeli-kaysılı, B. (2014). The Small Steps Early Intervention Program Course for Paraprofessionals: What Paraprofessionals Have to Say. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 375-394. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001331
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0