Bu araştırma, derslerde öğretmen adayları tarafından can
sıkıntısıyla başa çıkmak için kullanılan stratejilere ilişkin görünümleri
incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmaya toplam 617 öğretmen adayı
gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada, öğretmen adaylarının can
sıkıntısıyla başa çıkma stratejileri ölçeğine yönelik olarak belirttikleri
görüşleri aracılığıyla elde edilen verilerden hareketle, korelasyon
analizi ve hiyerarşik küme analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
bulguları öğretmen adaylarının can sıkıntısıyla başa çıkma
stratejilerinin bilişsel yaklaşma, davranışsal yaklaşma, bilişsel
kaçınma ve davranışsal kaçınma stratejileri aracılığıyla geçerli ve
güvenilir bir biçimde incelenebildiğini göstermiştir. Bulgular ayrıca,
öğretmen adaylarının can sıkıntısıyla başa çıkma stratejilerinin
‘algılamalarını değiştirenler kümesi’, ‘uyumsuz davranışlar
sergileyenler kümesi’ ve ‘hayal kırıklığına uğrayanlar kümesi’ olarak
adlandırılan üç anlamlı görünüm aracılığıyla tanımlanabildiğini de
göstermiştir.
This study aimed to examine the profiles of the strategies which were used by the prospective teachers in order to cope with boredom during classes. A total of 617 prospective teachers participated voluntarily in the study. Based on the data obtained through the prospective teachers’ responses on the boredom coping strategies scale, correlation analysis and hierarchical cluster analysis were conducted. The findings demonstrated that the prospective teachers’ boredom coping strategies can be examined through cognitive approach, behavioral approach, cognitive avoidance, and behavioral avoidance strategies in a valid and reliable manner. Findings also showed that the prospective teachers’ boredom coping strategies can be defined through three significant profiles, entitled ‘perception switchers cluster’ ‘behaviorally maladaptive ones cluster’, and ‘disappointed ones cluster’
Other ID | JA34GE48ED |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 46 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0