BibTex RIS Cite

Cumhuriyetten günümüze ilkokul/ilköğretim programlarının incelenmesi

Year 2013, Volume: 46 Issue: 2, 319 - 344, 01.10.2013
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001308

Abstract

Bu araştırma, ülkemizde Cumhuriyetin ilanıyla birlikte
başlayan program geliştirme çalışmalarının ve özellikle
İlkokul/İlköğretim seviyesinde geliştirilen programların, günümüze
kadar olan değişimlerini eğitim felsefeleri kapsamında incelenmek ve
bundan sonra yapılacak program geliştirme çalışmalarına ışık tutmak
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla 1924, 1926, 1936, 1948,
1968, 1997, 2005 İlkokul/İlköğretim Programlarına ulaşılarak belgesel
tarama yöntemi kullanılmıştır. İncelemeler sonucunda Cumhuriyetten
günümüze kadar geliştirilmiş programların ilerlemecilik ve
yapılandırmacılığın öngördüğü eğitim ölçütlerine genellikle uygun
olduğu görülmüştür. Ancak 1968’den sonra geliştirilen programlarda,
gelişen toplum yapısına ve çağın gereklerine uygun yeni hedeflerin ve
ilkelerin gerektiği ölçüde programlara yansıtılamadığı ve buna paralel
bir şekilde ilke ve açıklamalar bölümlerinde tekrarlara düşüldüğü
tespit edilmiştir. Toplumsal, bilimsel, teknolojik gelişmeler dikkate
alındığında, özellikle 2005 yılında geliştirilen programlarda yer alan
‘’kazanımların’’ (hedef-hedef davranış), öğretme-öğrenme sürecine ve
değerlendirmeye ilişkin örneklerin günümüzdeki hızlı gelişmeyi
yansıtmadığı ve ifade edildiği şekilde yapılandırmacılık anlayışı ile
örtüşmediği gözlenmiştir.

An Analysis of Elementary School Curricula since the Foundation of Republic of Turkey

Year 2013, Volume: 46 Issue: 2, 319 - 344, 01.10.2013
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001308

Abstract

This study aims to investigate the changes of Elementary School curricula which were developed since foundation of the Republic of Turkey till today with the perspective of educational philosophies. The study also draws new implications for the new curriculum development studies for future. The documentary analysis method was used to analyze Elementary school curricula developed in 1924, 1926, 1936, 1948, 1968, 1997 and 2005. The analysis of the data revealed that all of the curricula developed from the foundation of the Republic till today usually satisfy the educational measures set by constructivism and progressivism. However, the findings indicate that the curricula developed after 1968 are not compatible with the goals and objectives of the contemporary needs and social dynamics of the society. Also, the study observed some repetitions in the principles and explanations parts. Especially, the objectives, the examples of teaching-learning process and assessment in 2005 curriculum do not reflect the scientific, technological, and societal developments in contemporary life. Also examples are not compatible with the constructivist approach

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA92EB65TT
Journal Section Research Article
Authors

Dilek İlhan Beyaztaş This is me

Suzan Beyza Kaptı This is me

Nuray Senemoğlu This is me

Publication Date October 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 46 Issue: 2

Cite

APA İlhan Beyaztaş, D., Kaptı, S. B., & Senemoğlu, N. (2013). An Analysis of Elementary School Curricula since the Foundation of Republic of Turkey. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 46(2), 319-344. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001308

Cited By












Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0