Bu araştırma, ülkemizde Cumhuriyetin ilanıyla birlikte
başlayan program geliştirme çalışmalarının ve özellikle
İlkokul/İlköğretim seviyesinde geliştirilen programların, günümüze
kadar olan değişimlerini eğitim felsefeleri kapsamında incelenmek ve
bundan sonra yapılacak program geliştirme çalışmalarına ışık tutmak
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla 1924, 1926, 1936, 1948,
1968, 1997, 2005 İlkokul/İlköğretim Programlarına ulaşılarak belgesel
tarama yöntemi kullanılmıştır. İncelemeler sonucunda Cumhuriyetten
günümüze kadar geliştirilmiş programların ilerlemecilik ve
yapılandırmacılığın öngördüğü eğitim ölçütlerine genellikle uygun
olduğu görülmüştür. Ancak 1968’den sonra geliştirilen programlarda,
gelişen toplum yapısına ve çağın gereklerine uygun yeni hedeflerin ve
ilkelerin gerektiği ölçüde programlara yansıtılamadığı ve buna paralel
bir şekilde ilke ve açıklamalar bölümlerinde tekrarlara düşüldüğü
tespit edilmiştir. Toplumsal, bilimsel, teknolojik gelişmeler dikkate
alındığında, özellikle 2005 yılında geliştirilen programlarda yer alan
‘’kazanımların’’ (hedef-hedef davranış), öğretme-öğrenme sürecine ve
değerlendirmeye ilişkin örneklerin günümüzdeki hızlı gelişmeyi
yansıtmadığı ve ifade edildiği şekilde yapılandırmacılık anlayışı ile
örtüşmediği gözlenmiştir.
This study aims to investigate the changes of Elementary School curricula which were developed since foundation of the Republic of Turkey till today with the perspective of educational philosophies. The study also draws new implications for the new curriculum development studies for future. The documentary analysis method was used to analyze Elementary school curricula developed in 1924, 1926, 1936, 1948, 1968, 1997 and 2005. The analysis of the data revealed that all of the curricula developed from the foundation of the Republic till today usually satisfy the educational measures set by constructivism and progressivism. However, the findings indicate that the curricula developed after 1968 are not compatible with the goals and objectives of the contemporary needs and social dynamics of the society. Also, the study observed some repetitions in the principles and explanations parts. Especially, the objectives, the examples of teaching-learning process and assessment in 2005 curriculum do not reflect the scientific, technological, and societal developments in contemporary life. Also examples are not compatible with the constructivist approach
Other ID | JA92EB65TT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 46 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0