Bu araştırmanın amacı Sosyal-Duygusal Öğrenme
Ölçeğinin Türkçe formunun ortaokul düzeyinde geçerlilik ve
güvenirliliğinin incelenmesidir. Araştırma üç farklı gruptan toplanan
veri üzerinden yürütülmüştür. Araştırmanın birinci çalışması, ölçeğin
özgün formuyla çeviri formu arasındaki benzerliği değerlendirmek
amacıyla yürütülmüştür. Bu çalışma sonrasında ölçeğin her iki
formuna ait maddeler arasında önemli ilişkiler belirlenmiştir. Đkinci
çalışma sonucunda ölçeğin Türkçe formunun ortaokul öğrencileri için
geçerli ve güvenilir olduğu, ölçeğin özgün formunu koruduğu ve
benzer bir ölçekle önemli düzeyde ilişkilendiği tespit edilmiştir.
Üçüncü çalışmada iki hafta arayla ölçeğin test tekrar test güvenirliği
incelenerek uygulanan ölçeğin alt boyutlarının ve toplamının kararlılık
gösterdiği anlaşılmıştır. Sonuç olarak ölçeğin sosyal ve duygusal
öğrenme ihtiyaçları olarakgörev bilinci, akran ilişkileri ve özdüzenlemeyi
bir örüntü içinde değerlendirmede güçlü bir ölçme aracı
olduğuna ulaşılmıştır.
Aim of this study investigation of reliability and validity of The Social-emotional Learning Scale in Turkish form for students of secondary school. Research data collected from three different groups. First data was used for similarity between original form and translation form. High and significant correlation was found between the two forms. Second data was used for validity and reliability. Validity studies that showed Turkish form of scale was consist and it protected original form. Third data was used for testretest study reliability. Two-week test-restest study found that the acceptable reliability scores for subscales and total. As a result Socialemotional Learning scale and its subscales which task articulation, peer relations, and self-regulation can measurement social and emotional learning needs. Also scale is consist and strong in Turkish for students of secondary school
Other ID | JA57MS22FR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 46 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0