BibTex RIS Cite

Yapılandırmacılık Bağlamında Otorite Olgusuna İlişkin Tespitler

Year 2012, Volume: 45 Issue: 2, 1 - 14, 01.10.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001250

Abstract

Bu makale, yapılandırmacılık bağlamında otorite olgusuna ilişkin tespitleri konu almaktadır. Makalede, önce otorite mefhumu olgusal bağlamda incelenmekte; ardından 2005-2006 eğitim-öğretim yılında ülkemizdeki tüm ilköğretim okullarının birinci kademesinde
uygulamaya konan yapılandırmacı yaklaşımın öngördüğü otorite anlayışının bu toprakların sosyal yapısı ve değerleriyle uyuşmadığı ve bu yaklaşım gereğince otorite anlayışımızı başkalaştırmanın ya da otoriteden uzaklaşmanın toplumsal ve kültürel dokumuz açısından
sorun oluşturacağı tezi ileri sürülerek otoritenin boğucu hâkimiyeti ile
otorite karşıtlığı olumlu ve olumsuz bir çerçeveden tartışılmaktır.

Consideration on the phenomenon of authority within the framework of constructivism

Year 2012, Volume: 45 Issue: 2, 1 - 14, 01.10.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001250

Abstract

This article discusses the evaluations on the phenomenon of authority, within the framework of constructivism. First, the notion of authority is examined under phenomenal context; then, the incompatibility of the concept of authority, presumed by the constructivist approach which has been put into operation in 20052006 school year with the social structure and values of this land, was mentioned. Also, the thesis of transforming our understanding of authority and creating an alienation to the authority would cause problems due to this approach, with respect to our cultural texture was asserted. authoritarianism are discussed with both their positive and negative aspects

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA44TU22RD
Journal Section Research Article
Authors

Nilgün Dağ This is me

Publication Date October 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 45 Issue: 2

Cite

APA Dağ, N. (2012). Consideration on the phenomenon of authority within the framework of constructivism. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 45(2), 1-14. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001250

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License