BibTex RIS Cite

Đlköğretim Đkinci Kademe Matematik Öğretmenlerinin Yanlışlara Dönüt Vermede Kullandıkları Dönüt Teknikleri

Year 2012, Volume: 45 Issue: 2, 157 - 182, 01.10.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001258

Abstract

Davranışçı kuramlarda yanlış görmezden gelinmiştir.
Bilişsel kuramlarda sadece kavram yanılgısı olan yanlışlara önem
verilmiştir. Yapılandırmacı yaklaşımda ise yanlış öğrenme için önemli
bir fırsat ve öğrenme ortamının kaçınılmaz bir parçasıdır. Fakat tıpkı
bilişsel yaklaşımda olduğu gibi yapısalcı yaklaşımda da yanlışın
varlığı, kaynağı ve öğretimdeki yerine ilişkin çalışmalara çok az
rastlanmaktadır.
Çalışmada 6., 7. ve 8. sınıf matematik dersleri 250 saat
gözlemlenmiş, 30 saatlik kısmın ayrıntılı olarak analiz edilmesiyle
tespit edilip tanımlanan dönüt teknikleri 6 başlıkta adlandırılmıştır: 1)
Yanlışı Görmezden Gelme veya Doğru Olarak Kabul Etme, 2) Cevabı
Söyleme, 3) Yanlış Deme, 4) Çelişki Oluşturma, 5) Basitleştirme, 6)
Đlişkilendirme.
Çalışmanın verileri 5 öğretmene ait ders işlenişinden alındığı için
çalışma özel durum çalışmasıdır. Genelleme amacı olmaması ve
verilerin toplanması ve analizi boyutları yönünden nitel bir çalışmadır.

Primary school second grade mathematic teachers’ feedback strategies to students’ mistakes

Year 2012, Volume: 45 Issue: 2, 157 - 182, 01.10.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001258

Abstract

At the behaviorist theories mistake is ignored. Cognitive theories only give attention to misconceptions which are mistakes. In constructivist approach, on the other hand mistake is an important opportunity for learning and considered as an inevitable part of the learning environment. But there is not enough research about existence and source of mistake and its place in teaching regarding constructivist approach too. In this research 250 hours mathematic course in sixth, seventh and eighth grades are observed and types of feedbacks are categorized in six categories from 30 hours of observations which are examined in detail. 1) Ignoring Mistake or Acting as if It is True 2) Giving Answer 3) Saying “it is Wrong” 4) Establishing Cognitive Conflict 5) Simplifying 6) Using Analogy. The study is a case study because of the study’s data acquired from five teachers’ lessons. It is a qualitative study in terms of data collection and analysis dimension and in that it doesn’t include the aim of making generalization

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA47DN97CF
Journal Section Research Article
Authors

Ali Türkdoğan

Adnan Baki This is me

Publication Date October 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 45 Issue: 2

Cite

APA Türkdoğan, A., & Baki, A. (2012). Primary school second grade mathematic teachers’ feedback strategies to students’ mistakes. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 45(2), 157-182. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001258
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0