BibTex RIS Cite

Zorbalık ve Boyun Eğme Davranışı

Year 2012, Volume: 45 Issue: 1, 191 - 208, 01.05.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001241

Abstract

Bu çalışmada, lise öğrencileri arasındaki zorbalığın
yaygınlığı ve türleri ve zorbalığa dahil olan öğrencilerin boyun eğme
davranışları incelenmiştir. Çalışmaya Ankara’da üç lisede eğitimlerine
devam eden 389 (%59.6 erkek, %40.4 kız) öğrenci katılmıştır. Revize
Edilmiş Olweus Zorba/Mağdur Anketi (Olweus, 1996), Boyun Eğici
Davranışlar Ölçeği (Gilbert & Allan, 1994) ve kısa bir demografik
bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, zorbalık ve
zorbalığın sözel ve dolaylı biçimleri öğrenciler arasında yaygın bir
şekilde görülmektedir. Cinsiyet farklılığı açısından, erkek öğrenciler
kız öğrencilere göre zorbalığa daha çok dahil olmaktadır. Varyans
analizi sonuçlarına göre, mağdur öğrenciler zorba gruptaki öğrencilere
göre boyun eğici davranışları daha çok göstermektedir. Elde edilen
bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmış ve okul psikolojik
danışmanları ve eğitimciler için birtakım öneriler sunulmuştur.

Bullying and submissive behavior

Year 2012, Volume: 45 Issue: 1, 191 - 208, 01.05.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001241

Abstract

This study presents the prevalence and types of bullying and an examination of submissive behavior among Turkish high school students involved in bullying. Participants were 389 high school students (59.6% males, 40.4% females) from three high schools in Ankara, Turkey. The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire (Olweus, 1996), Submissive Acts Scale (Gilbert & Allan, 1994), and a brief demographic data sheet were used as measures. Bullying and its verbal and indirect forms were found to be prevalent among the adolescents. Regarding gender differences, male students were more involved in bullying than female students. According to the ANOVA results, victims reported more submissive behavior than bullies. The findings were discussed in the light of the literature, with some implications for school counselors and educators

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA38UY95FD
Journal Section Research Article
Authors

Gökhan Atik This is me

Onur Özmen This is me

Gülşah Kemer This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 45 Issue: 1

Cite

APA Atik, G., Özmen, O., & Kemer, G. (2012). Bullying and submissive behavior. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 45(1), 191-208. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001241

Cited By








Problems that students faced in Turkey and school social work
International Journal of Social Sciences and Education Research
Mehmet Can Aktan
https://doi.org/10.24289/ijsser.279101


Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License