BibTex RIS Cite

Ankara İl Merkezindeki Anasınıflarında Görev Yapan Öğretmenlerin Müzik Eğitimi Kapsamında Yaptıkları Uygulamaların İncelenmesi

Year 2012, Volume: 45 Issue: 1, 249 - 268, 01.05.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001244

Abstract

Bu araştırma, Ankara il merkezindeki anasınıflarında görev yapan öğretmenlerin, müzik eğitimi uygulamalarını ve karşılaştıkları
sorunları saptamak amacıyla planlanmıştır. Araştırmaya tabakalı rasgele örnekleme yöntemi ile seçilen 166 okuldan toplam 212 öğretmen dahil edilmiştir. Veriler, anket formu aracılığıyla
toplanmıştır. Elde edilen veriler incelendiğinde; Öğretmenlerin % 57,08’ inin etkinlikler sırasında çalgı kullanmadığı, % 55,66’ sının sınıfında her çocuğa yetecek kadar çalgı bulunmadığı saptanmıştır. Öğretmenlerin müzikli hikaye çalışmalarını birinci öncelikle
yaptırmadıkları, % 37, 45’ inin yaratıcı dans çalışmalarında ise birinci
öncelikle çocuklardan, verilen bir müzik eşliğinde çeşitli nesne ve hayvanları taklit ederek yaratıcı dans etmelerini desteklediklerini belirtmiştir. Ancak öğretmenler; müzik eğitimi konusunda bildikleri etkinlikleri uygulamakta, farklı uygulamalara yönelmemektedirler. Bu
nedenle öğretmenlerin farklı etkinlikler konusunda da hizmet içi eğitimi programları ile desteklenmesi kaçınılmaz görülmektedir.

Examining of implementations of early childhood teachers working at preschools in Ankara in music education

Year 2012, Volume: 45 Issue: 1, 249 - 268, 01.05.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001244

Abstract

This research was conducted to examine music education applications and the problems with of early childhood teachers working at preschools in Ankara city center. The study included randomly selected 212 early childhood teachers from 166 schools. When data were analyzed, the followings were determinated; 57,08 % of teachers do not use instruments during the activities; 55,66 % of teachers do not have enough instruments for each child in their classroom. Data also suggested that; teachers do not do musical activities primarily; 37, 45 % of teachers primarily ask children to imitate objects, such as animal or etc. in order to support creative dance activities. Consequently, the study suggested that teachers apply the activities which they are knowledgeable but their knowledge is insufficient. Therefore, the teachers need in-service education in different areas of music

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA25FP55KP
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Ersoy This is me

Zeynep Dere This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 45 Issue: 1

Cite

APA Ersoy, Ö., & Dere, Z. (2012). Examining of implementations of early childhood teachers working at preschools in Ankara in music education. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 45(1), 249-268. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001244

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License