BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Alanına Yönelik Yeterlik Algı Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2011, Volume: 44 Issue: 2, 53 - 72, 01.10.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001224

Abstract

Bu çalışmada öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanına yönelik yeterlik algı düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla araştırmacılar tarafından geliştirilen Likert türü ölçek Amasya Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 464 öğretmen adayına
uygulanmıştır. Araştırmada toplanan veriler, değişkenlerin türüne göre
tek faktörlü ANOVA ve bağımsız gruplar için t-testi ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının açık uçlu soruya verdikleri cevaplar ise araştırmanın nitel boyutunu meydana getirmiştir. Verilerin analizi sonunda öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirmeyi alanına yönelik
yeterlik algı düzeylerinin çok yüksek olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının yeterlik algı düzeylerinin cinsiyet ve programlarına göre farklılık göstermediği fakat mezun olunan ortaöğretim türüne göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bu
farklılığın ise öğretmen lisesi mezunlarının lehine olduğu görülmüştür. Öğretmen adayları ölçme-değerlendirmede kendilerini yeterli görememe nedenleri olarak, yeterli eğitimi alamamalarını ve derslere alan uzmanlarının girmemesini göstermişlerdir. Araştırma ilgililere
gerekli önerilerle tamamlanmıştır.

Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation

Year 2011, Volume: 44 Issue: 2, 53 - 72, 01.10.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001224

Abstract

The purpose of this study was to determined prospective teachers levels of perceived efficacy on measurement and evaluation. To achieve that a Likert type scale developed by researchers was applied to 464 prospective teachers in Amasya Faculty of Education. The data were analyzed using one-way ANOVA and independent t-test based on moderator variables under investigation. The responses given to the open-ended questions by the subjects were represented the qualitative aspect of the study. Results derived from the analysies show that levels of perceived efficacy of prospective teachers on measurement and evaluation wer appeared to be low. Unqualified professors teaching measurement and evaluation clasess were identified to be reason for prospective teachers’ low efficacy levels. Moreover, there were no significant difference of these prospective teachers’ efficacies in terms of gender and departments where as the perceived efficacy levels were significantly different based on high school types that the participants were greaduated. The difference for high school types was found to be in favor of Teacher Training High Schools. This study was completed with some practical and theoretical implications for teacher educayors, teachers and researchers who are concerned in this field

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA77EY47HC
Journal Section Research Article
Authors

Süleyman Yaman This is me

Sevilay Karamustafaoğlu This is me

Publication Date October 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 44 Issue: 2

Cite

APA Yaman, S., & Karamustafaoğlu, S. (2011). Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 44(2), 53-72. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001224

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License