Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin internet ve
oyun bağımlılıklarının cinsiyet, sınıf, evinde bilgisayar ve internet
bağlantısı olma ve tercih edilen oyun şekli değişkenlerine göre farklılık
gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini,
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ve Gazi Üniversitesi’nin
Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 996 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırma sonucunda erkek öğrencilerin internet ve bilgisayar oyunu
bağımlılığının kızlara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmaya katılan öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflara ve tercih
ettikleri oyun türüne göre internet ve bilgisayar oyun bağımlılığı
açısından anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. İnternet ve bilgisayar
oyun bağımlılığı puanları ile bilgisayar ve internet bağlantısına sahibi
olma arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.
The purpose of this study was to investigate whether internet and game addiction of university students differ in regard to variables such as gender, grade, having computer and internet connection and game type which they prefer. The sample of this study consists of 996 students from Faculty of Educational Science at Ankara University and Education Faculty at Gazi University. In terms of gender variable, male students’ internet and computer game addiction levels were significantly higher than females. It was found that there was no significant difference between internet and computer game addiction levels in terms of students’ grade and game type variables. Students who have personal computers showed significantly higher levels of addiction to internet and computer game than those who don’t have personal computers.The students who have internet connection showed significantly higher levels of addiction to internet and computer game than those who don’t have internet connection in their homes
Other ID | JA54TA98TU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 44 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0