BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin İnternet ve Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2011, Volume: 44 Issue: 2, 95 - 118, 01.10.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001226

Abstract

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin internet ve
oyun bağımlılıklarının cinsiyet, sınıf, evinde bilgisayar ve internet
bağlantısı olma ve tercih edilen oyun şekli değişkenlerine göre farklılık
gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini,
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ve Gazi Üniversitesi’nin
Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 996 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırma sonucunda erkek öğrencilerin internet ve bilgisayar oyunu
bağımlılığının kızlara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmaya katılan öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflara ve tercih
ettikleri oyun türüne göre internet ve bilgisayar oyun bağımlılığı
açısından anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. İnternet ve bilgisayar
oyun bağımlılığı puanları ile bilgisayar ve internet bağlantısına sahibi
olma arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.

An investigation of university students’ internet and game addiction with respect to several variables

Year 2011, Volume: 44 Issue: 2, 95 - 118, 01.10.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001226

Abstract

The purpose of this study was to investigate whether internet and game addiction of university students differ in regard to variables such as gender, grade, having computer and internet connection and game type which they prefer. The sample of this study consists of 996 students from Faculty of Educational Science at Ankara University and Education Faculty at Gazi University. In terms of gender variable, male students’ internet and computer game addiction levels were significantly higher than females. It was found that there was no significant difference between internet and computer game addiction levels in terms of students’ grade and game type variables. Students who have personal computers showed significantly higher levels of addiction to internet and computer game than those who don’t have personal computers.The students who have internet connection showed significantly higher levels of addiction to internet and computer game than those who don’t have internet connection in their homes

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA54TA98TU
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Çakır This is me

Tuncay Ayas This is me

Mehmet Barış Horzum This is me

Publication Date October 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 44 Issue: 2

Cite

APA Çakır, Ö., Ayas, T., & Horzum, M. B. (2011). An investigation of university students’ internet and game addiction with respect to several variables. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 44(2), 95-118. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001226

Cited By









Türkiye’de Sosyal Medya Bağımlılığı ve Kullanımı Araştırması
Turkish Academic Research Review - Türk Akademik Araştırmalar Dergisi [TARR]
Mustafa USLU
https://doi.org/10.30622/tarr.933479

Digital game addiction, social anxiety and alexithymia in adolescents
İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi
Maksude YILDIRIM
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.842593

OYUN BAĞIMLILIĞININ SOSYALLEŞME SÜRECİNE YÖNELİK MOTİVASYON ÜZERİNDEKİ ROLÜ
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi
Engin ÇELEBİ
https://doi.org/10.19145/e-gifder.559199





Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0