1970’li yıllardan sonra dünyada kapitalist ülkelerdeki mali
krizle birlikte, kamusal olarak belirlenen alanların giderek daraldığı,
bununla birlikte kamusal hizmetlerin sınırlarının neoliberal politikalar
yardımıyla yeniden çizildiği görülmektedir. Bu gelişmeler, eğitimde,
özellikle yükseköğretimde giderek kamusal harcamaların ve kamusal
hizmetten yararlanma olanaklarının azalmasına neden olmaktadır. Bu
bağlamda Türkiye genelinde yapılan araştırmalarda yükseköğretimde
kamusal harcamalarda gerileme olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma ile
kamusal harcamalardaki daralmanın etkilerinin bir fakülte düzeyinde
nasıl yaşandığı, kamusal harcamaların hangi düzeyde gerçekleştiği,
öğrencilerin eğitimlerini sürdürmek için katlandıkları maliyetin
boyutları ve bu maliyetlerin öğrencilerin eğitimlerini sürdürmelerine
olan etkileri, öğrencilerin fırsat maliyeti hakkındaki düşünceleri ortaya
konmuştur.
After the 1970’s, public sphere decreased depending on the constrains of public service have been reformed by the pressure of neo-liberal policies. Decreasing have emerged both in public expenditure and the opportunity to be involved in public education, especially in higher education. In this context, in this research it has been figured out that there is a decrease in the expenditure of higher education. By this study, how the impact of decreasing in public expenditure viewed at the faculty level, and at which level public expenditures were realized, the size of the cost that students have to endure in order to maintain their education, the effects of these costs on students’ maintaining their education and finally students’ opinions about opportunity cost has been displayed
Other ID | JA64FR47MS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 42 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0