BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme İlkelerini Uygulama Düzeylerine İlişkin Görüşleri

Year 2009, Volume: 42 Issue: 2, 27 - 54, 01.10.2009
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001175

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme ilkelerine dayalı sınıf içi öğrenci başarısının izleme ve değerlendirme uygulamalarını gerçekleştirme sıklıklarını, çeşitli değişkenler bakımından, kendi algılarına göre saptamaktır. Bu çalışmanın araştırma grubunu, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında, Aksaray ilinde düzenlenen hizmet içi eğitim seminerine katılan 236 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen 30 maddelik anketle sağlanmıştır. Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme ilkelerine dayalı uygulamaları gerçekleştirme düzeyleri yüzde ve frekanslarla ifade edilmiş, öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme uygulamalarını gerçekleştirme düzeyleri ile cinsiyet, hizmet süresi, mezun oldukları bölüm ve sınıf mevcudu değişkenleri arasındaki ilişki, Cramer V katsayısı ile saptanmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin çoğunluğunun ölçme değerlendirme ilkelerine dayalı uygulamaları eğitim öğretim sürecinde, yeterince gerçekleştirmedikleri saptanmıştır. Bazı uygulamalar dışında, sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarıyla, cinsiyet, hizmet süresi, eğitim fakültesi mezunu olup olmama ve sınıf mevcudu değişkenleri arasında manidar bir ilişki bulunmamıştır

The Perceptions of Primary School Teachers About Their Application Levels of Measurement and

Year 2009, Volume: 42 Issue: 2, 27 - 54, 01.10.2009
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001175

Abstract

The purpose of this research was to determine the primary school teachers’ application levels of measurement and evaluation principles according to their own perceptions. 236 primary school teachers who were attending in-service training program in Aksaray in 2006-2007 academic year were involved in this research. The data was collected by a questionnaire with 30 items. Primary schools teachers’ level of applying the principles of measurement and evaluation in classroom settings were reported by frequency and percentages. The relationship between the variables-relationship of teachers’ frequency level of applications of measurement and evaluation with gender, years of experience in public sector, the department they graduated and the class size of they attended- were determined with Cramer’s V coefficient. According to the findings, most of the teachers pay attention to the applications of measurement and evaluation principles. However, they do not use these measurement and evaluation principles in assessment of student achievement in most of time. There is no significant relationship between the variables; primary school teachers’ applications of measurement and evaluation , and years of experience in service, faculty they graduated and the class size they attended

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA75TN54ME
Journal Section Research Article
Authors

Sevilay Kilmen This is me

Nükhet Çıkrıkçı Demirtaşlı This is me

Publication Date October 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 42 Issue: 2

Cite

APA Kilmen, S., & Çıkrıkçı Demirtaşlı, N. (2009). The Perceptions of Primary School Teachers About Their Application Levels of Measurement and. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 42(2), 27-54. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001175

Cited By



An Investigation of Mathematics Anxiety of Primary School Teachers
Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT)
Ramazan Gürbüz
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.277870





Life Sciences Course From Primary School Students Perspective
Anadolu Journal Of Educational Sciences International
Aslı GÜNDOĞAN
https://doi.org/10.18039/ajesi.681910
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0