Bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin özdüzenleme becerilerini etkin bir şekilde kullanıp kullanmadığını araştırmak ve bu amaç altında öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini düzenlemek için ne gibi faaliyetler yürüttüğünü öğrenmektir. Araştırma nitel bir çalışma olup betimsel analiz yapılmıştır. Veri toplama tekniği olarak bireysel ve odak grup görüşmeleri kullanılmış ve veriler NVivo programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları; öğrencilerin öz-düzenleme becerilerinden sıklık sırasına göre öğrenme stratejileri kategorisinde bilişüstü öz-düzenlemeyi, zaman/çalışma çevresinin düzenlenmesini, tekrarlama, ayrıntılandırma, arkadaştan öğrenme, örgütleme ve yardım arama, kritik düşünmeyi ve çaba düzenlemeyi kullandıklarını; Motivasyon kategorisinde ise sınav kaygısı, öğrenme inanışlarının kontrolü, öz yeterlik, amaca odaklanma, hedef yönelimi ve görev değeri gibi kavramların ortaya çıktığını göstermiştir
The purpose of this study is to determine if university students are using their self-regulation capabilities or not and to learn which methods students use to arrange their selfregulation capabilities. A qualitative study was conducted in which, individual and focus group interviews were used to collect. The analysis of the data was handled by using NVivo program. The results showed that students more likely to use self-regulation capabilities such as metacognitive self-regulation, the time / study environmental management, rehearsal, elaboration, peer learning, organization and help seeking, critical thinking and effort regulation; in motivation category, test anxiety, control of learning beliefs, self efficacy, intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation and task value were categories seen in motivation domain
Other ID | JA83ZP32ZR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 42 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0