BibTex RIS Cite

Okulöncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 5–6 Yaş Grubu Çocukların Bilişsel Üslûpları ile Oyun Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2009, Volume: 42 Issue: 2, 163 - 182, 01.10.2009
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001181

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okulöncesi eğitim kurumuna devam
eden 5 – 6 yaş çocuklarının bilişsel üslupları ile, bilişsel ve toplumsal
oyun sınıflamasına göre, gözlemlenen oyunları arasındaki ilişkinin
incelenmesidir.
Araştırma, ilişkisel tarama modeli niteliğindedir. Araştırma için
seçilen anaokullarından, 5-6 yaş gruplarından 19’u kız, 11’i erkek
toplam 30 çocuk araştırmaya katılmıştır. Araştırmada çocukların
bilişsel üsluplarını ölçmek için “Çocuklar için Gizlenmiş Şekiller
Testi”, oyun davranışlarını gözlemlemek için, “Oyun Gözlem
Formu”kullanılmıştır. Çocukların bilişsel üslup puanları ile oyun
oynama sıklığı, iletişim becerisi düzeyi, liderlik özelliği arasındaki
ilişkiyi incelemek amacıyla Pearson korelasyon katsayısı (r)
kullanılmıştır. Alana bağımlı ve alandan bağımsız çocukların oyun
oynama sıklıkları, iletişim becerileri ve liderlik özelliklerinin anlamlı
farklılık gösterip gösteremediğini test etmek için Mann Whitney Utesti
kullanılmıştır. Çocuklarca tercih edilen toplumsal oyun türüne
göre bilişsel üslup puanlarının anlamlı farklılık gösterip göstermediği
Kruskal Wallis H-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmadan
elde edilen bulgular, oyun seçiminde bilişsel üslubun belirleyici bir
etkisi olmadığını göstermiştir. Ancak örneklemi oluşturan çocukların
yaş düzeylerinin, oynadıkları oyun türünü etkilediği gözlenmiştir.

The Relationship Between Cognitive Styles and Play Behaviour of 5–6 Years Old Kindergarden Children

Year 2009, Volume: 42 Issue: 2, 163 - 182, 01.10.2009
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001181

Abstract

The purpose of the research is to investigate the relationship between cognitive style and observed behaviour which according to cognitive and social play classification 5–6 years old children. The sample were 30 children who were 5–6 years of age, 19 girls, 11 boys. Pearson correlation’s were (r) used to investigate the relationship between cognitive style of children and frequency of play; level of communication ability and leadership characters. In order to see the difference between field dependent / independent cognitive styles children in term of their frequencies of play; level of communication ability and leadership characters Mann Whitney U test has been used. Moreover, to see the difference between dependent / independent children in term of social play Kruskal Wallis H test has been used. No significant differences were found between field dependent/independent children in the measures of frequencies of play, level of communication ability and leadership characters, children in the study were 5–6 years old who mostly engage dramatic play due to their developmental characteristics

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA98GM25PP
Journal Section Research Article
Authors

Neslihan Güney Karaman This is me

Publication Date October 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 42 Issue: 2

Cite

APA Karaman, N. G. (2009). The Relationship Between Cognitive Styles and Play Behaviour of 5–6 Years Old Kindergarden Children. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 42(2), 163-182. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001181

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License