Okulun amaçlarına ulaşmasında rol oynayan aktörlerin başında okul yöneticileri gelmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, okul yöneticiliğinin hukuksal temellerini irdelemektir. Bu amaç
doğrultusunda, Türkiye’de okul yöneticiliği ile ilgili olmak üzere başta Anayasa, yasa, tüzük, yönetmelik ve yönergeler kapsamlı bir şekilde taranmış ve böylece okul yöneticiliğinin mevcut durumu pozitif hukuk çerçevesinde betimlenmiştir. Ayrıca, okul yöneticiliği
ile ilgili alanyazın incelenmiş ve ideal hukuk normları çerçevesinde olması gereken durumun bir analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonunda, okul yöneticilerinin göreve atanma biçimini düzenleyen mevcut hukuksal durumun liyakat ve kariyer ilkesi ile çeliştiği görülmüş ve bu
durumun yeniden düzenlenmesi gerektiği önerilmiştir. Çalışmada ayrıca yöneticilerin görev alanları analiz edilmiş ve bu alanları düzenleyen yasal durumun çağdaş gelişmelerin gerisinde kaldığı, dolayısıyla yeniden düzenlenmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
The school administrators are one of the main actors in term of achieving schools’ purposes. The goal of this study is to discuss the legal basis of school administration. On this account, Constitution, laws, regulations and circulars related to school administration were revised comprehensively and the current position of school administration was described according to positive laws. Furthermore, the literature about school administration was examined and the situation that is supposed to be according to ideal laws was analyzed. At the end of the study it was seen that the current laws which regulates the promotion of administrators was in contradiction with merit and career principles and it was suggested that this situation should be re-regulated. In addition, the duties of administrators were analyzed and found that the legal position that regulates these duties were not contemporary and suggested that they should be rearranged
Other ID | JA77JJ98YM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 42 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0