BibTex RIS Cite

Avrupa Ülkelerinde İlköğretim Birinci Kademe Zorunlu Yabancı Dil Öğretiminin Karşılaştırılması

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 135 - 162, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000188

Abstract

İlköğretim birinci kademede zorunlu yabancı dil öğretimi Avrupa
ülkelerinin eğitim politikaları içerisinde, özellikle son on yıldan bu yana,
oldukça önemli bir yere sahip olur hale gelmiştir. Yabancı dil öğretimine
verilen bu önemin doğal bir sonucu da Avrupa’da ilköğretim birinci kademe
zorunlu yabancı dil öğretiminin çok yaygın bir uygulama olarak karşımıza
çıkıyor olmasıdır. Türkiye, diğer toplumsal sistemlerinde olduğu gibi eğitim
sisteminde de AB’ye uyum sağlama çabasında olduğundan, Avrupa’daki
ilköğretim birinci kademe yabancı dil öğretimi alanındaki düzenlemelerin ve
uygulamaların bilinmesi önemli bir gerekliliktir. Bu nedenle bu çalışmada,
otuz Avrupa ülkesinin ilköğretim birinci kademesindeki mevcut durum
zorunlu yabancı dil öğretimine başlama yaşı, en çok öğretilen yabancı dil,
yabancı dillerin öğretimi için ayrılan süre, yabancı dilleri kimin öğrettiği ve
hizmet-öncesi eğitim süreci ile öğretim programlarında yer alan öncelikler
konularında karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.

Comparison of the Teaching of Compulsory Modern Foreign Languages in Primary Schools in European Countries

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 135 - 162, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000188

Abstract

The teaching of compulsory modern foreign languages in primary schools in the European countries, especially during the last decade, has been a top issue on the educational agenda. As a natural result of the importance given to the teaching of modern foreign languages, we encounter the teaching of compulsory modern foreign languages in primary schools as a common practice in Europe. Since Turkey, as in its other social systems, struggles on accordance with EU countries on its educational system, it is crucial that the arrangements and applications in European primary schools in relation to the teaching of compulsory modern foreign languages in primary schools should be known. Therefore, in this study the current situation in relation to the teaching of compulsory modern foreign languages in primary schools in thirty European countries are comparatively studied on the issues of; starting age to compulsory foreign language teaching, the most taught foreign language, time and duration devoted to the teaching of modern foreign languages, who teaches modern foreign languages and pre-service teacher education as well as priority issues in the modern foreign language in primary school curricula

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA37YB76EH
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Şevik This is me

Publication Date May 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA Şevik, M. (2008). Comparison of the Teaching of Compulsory Modern Foreign Languages in Primary Schools in European Countries. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 41(1), 135-162. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000188

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License