BibTex RIS Cite

Web Tabanlı Öğretim Ortamındaki Öğrencilerin Ġnternet Bağımlılığını Etkileyen Faktörler

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 187 - 205, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000214

Abstract

İnternetin aşırı kullanımının bir sonucu olan internet bağımlılığı,
araştırmaya konu edilmiştir. Araştırmada, ―Bilgisayara Giriş‖ dersini internet
üzerinden alan öğrencilerin internet bağımlılık düzeylerinin; cinsiyet, öğrenim
gördükleri bölüm, internete bağlı kalma saati ve sosyo ekonomik düzeylerine
(SED) göre değişip değişmediği incelenmiştir. Cinsiyet yönünden erkek
öğrencilerin kız öğrencilere göre; internet kullanım süresi yönünden haftada
sekiz saatten fazla internete bağlı kalan öğrencilerin, haftada sekiz saatten az
internete bağlı kalan öğrencilere göre; öğrenim gördükleri bölümler açısından
ele alındığında öğrencilerin internet bağımlılığı düzeylerinin anlamlı derecede
farklı olduğu bulunmasına rağmen, öğrencilerin SED’lerinin ise internet
bağımlılığı düzeylerine etkisinin anlamlı olmadığı bulunmuştur.

The Factors that Affect Internet Addiction of Students in a Web Based Learning Environment

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 187 - 205, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000214

Abstract

The obsessive usage of internet results in internet addiction is subjected in this study. Students who received the computer lesson on the internet have been investigated whether their addiction level changed according to gender, department, and time that they spend on the internet and their socio economic level. The research results showed that male students’ level of internet addiction (LIA) was higher than female students’. It was also found that the LIA for those who spent more than 8 hours on the internet was higher than those who spent less than 8 hours in a week. It was found that there was a great significant difference among departments but students’ socio-economic status didn’t have a significant effect on their LIA

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA74EK79NV
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Çakır Balta This is me

Mehmet Barış Horzum This is me

Publication Date May 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA Çakır Balta, Ö., & Horzum, M. B. (2008). The Factors that Affect Internet Addiction of Students in a Web Based Learning Environment. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 41(1), 187-205. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000214
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0