BibTex RIS Cite

Geometri Alt Öğrenme Alanlarının Öğretiminde Kullanılan Öğretim Materyalleri ile Öğretme-Öğrenme Sürecinin bir Birinci Sınıfta incelenmesi

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 299 - 323, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000194

Abstract

Bu araştırma İlköğretim Matematik Dersi (1–5) Öğretim Programında yer alan 1. sınıf geometri alt öğrenme alanlarının öğretim sürecinde kullanılan öğretim materyalleri ile öğretme-öğrenme sürecini ve öğrencilerin öğrenme düzeylerini incelenmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması (case study) kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, bir devlet ilköğretim okulunda görev yapan 1. sınıf öğretmeni ve 40 öğrenciden oluşan sınıftan seçkisiz (random) yöntem ile belirlenmiş 12 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmanın uygulaması 2005–2006 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri video kaydı, görüşme ve yazılı dokümanlar yoluyla elde edilmiştir. Araştırmada genel olarak şu sonuçlara ulaşılmıştır. Öğretmen teknolojik materyal olarak sadece tepegözden yararlanmış ve konunun amacına uygun materyali sınıfa getirmemiş; bunun yerine dersin işlenişi sürecinde sınıfta bulunan araç-gereçlerden konuya uygun olduğunu düşündüğü materyalleri kullanmıştır. Sınıfta uygulanan etkinliklerde ise çok az somut materyalin kullanıldığı görülmüştür. Öğretim sürecinde yeterince öğretim materyalinin kullanılmaması öğrencilerin öğrenmelerine olumsuz yönde etkilemiş olduğu söylenebilir

An Examination of the Teaching – Learning Process and Teaching Materials used in the Instruction of Geometry Sub-Learning Fields in a First Grade Classroom

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 299 - 323, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000194

Abstract

This research has been conducted in order to examine the teaching materials used in the instruction of geometry sub-learning fields and teaching – learning process as stated in the Turkish Elementary Mathematics (1-5 grades) Curriculum. Case study, which is one of the qualitative research methods, has been used in this research. The participants of the research include one classroom teacher and 12 students selected via random method out of 40 students from a state primary school. The administration of the research was performed in the fall semester of 2005–2006 academic-year. Data were obtained through video recordings, interview and written documents. The results indicated that the teacher used only over – head projector as a technological teaching material, and did not provide other appropriate materials for teaching the subjects and lesson during instruction. Instead, the teacher used teaching tools and materials from the classroom environment that he / she thought as suitable. It has been also seen that the teacher used few and insufficient concrete materials in the activities within the class. The fact that the teacher did not use sufficient teaching and instructional materials affected the learning processes of the students in a negative way

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA28BN48TP
Journal Section Research Article
Authors

Veli Toptaş This is me

Publication Date May 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA Toptaş, V. (2008). An Examination of the Teaching – Learning Process and Teaching Materials used in the Instruction of Geometry Sub-Learning Fields in a First Grade Classroom. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 41(1), 299-323. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000194

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License