Bu çalışmanın amacı; çocukların sistematik düşünebilen,
düşündüklerini özgürce ifade edebilen, kendini ve yaşadığı evreni anlamaya
çalışan bireyler olabilmeleri için; sokratik yöntem kullanılarak sorgulama
bilincinin geliştirilebilmesidir. Araştırma 2007 Haziran ayında başlamış olup,
2 ay boyunca bir satranç kulübünde yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini
satranç kulübündeki 6 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma
yöntemine dayalı olup 2 aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama sonuçlarına
bağlı olarak; çocukların felsefi etkinlikle ilgili hiçbir şey bilmedikleri
belirlenmiştir. Bu yüzden öncelikle felsefi etkinlik hakkında bilgi verilmiştir.
Bu konuyla ilgili örnek sokratik yöntem kullanılarak yapılmıştır. İkinci
aşamada ise; Antoine de Sain-Exupery‟nin „Küçük Prens‟ kitabından hareket
edilerek felsefi etkinlik yapılmıştır. Bu aşamada ilk aşamaya göre, çocukların
konuyu kavrayışı hızlanmış; akıl yürütmeler sistematikleşmiştir.
The aim of this work is to develop interrogation notion for children by using the Socrates‟ method in order to become adults who think systematically, who express their ideas openly and who try to understand themselves and the whole universe they live in. The research was started in a social chess club at June 2007 and lasted about 2 months in time. The sample of this work is composed of 6 students from the chess club. This work is based on a qualitative research approach and consist of 2 major phases. Based on the results of first phase it was determined that children had no foreknowledge of philosophical thinking. Hence the notion of philosophical approach was first given by utilizing the Socrates‟ method. At the second phase philosophical activity was conducted by using “The Little Prince” book written by Antoine de Sain-Exupery. At the end of the last stage it was observed that children has gained the ability of fast comprehension and the reasoning was systematized
Other ID | JA77ZK28EC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 41 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0