The purpose of this study was to investigate the effect of a brief orientation program on the adjustment levels of the university first grade students, and to find out their opinions as regards the orientation program. The study was conducted with 321 students who were registered in 2005-06 academic year. ‘Adjustment to University Scale’ was utilized for determining the adjustment levels and ‘Orientation Program Evaluating Questionnaire’ for discovering the students’ opinions about the program. The findings showed that there is no difference in terms of adjustment levels between the students who attended the orientation program and those who did not attend the program. A great number of students considered the orientation activities useful and necessary as they help them to be familiar with the new surroundings
Bu araştırmanın amacı, kısa süreli bir oryantasyon programının üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeyleri üzerindeki etkisini incelemek ve öğrencilerin programa ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma grubu 2005-2006 eğitimöğretim yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’ne kayıt yaptıran 321 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışmada öğrencilerin uyum düzeyleri “Üniversiteye Uyum Ölçeği”, programa ilişkin görüşleri ise “Oryantasyon Programı Değerlendirme Anketi” ile saptanmıştır. Verilerin analizinde t testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda oryantasyon programına katılan ve katılmayan öğrencilerin üniversiteye uyum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin büyük bir çoğunluğu, etkinliklerden yararlandıklarını, etkinlikleri yeterli bulduklarını ve oryantasyon programının gerekli olduğuna inandıklarını belirtmişlerdir
Other ID | JA73PT77VD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 39 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0