BibTex RIS Cite

Biyoloji Eğitimi Öğretmen Adaylarının Öğretiminde Öz-Yeterlik İnançları

Year 2006, Volume: 39 Issue: 1, 57 - 73, 01.05.2006
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000124

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının biyoloji öğretimi öz-yeterlik inancı düzeylerini belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Betimsel yapıda olan araştırmada Enochs ve Riggs (1990) tarafından geliştirilen ve Bıkmaz tarafından 2002 yılında Türkiye
koşullarına uyarlanan “Fen Öğretiminde Öz-yeterlik İnancı Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2003-2004 öğretim yılında Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Biyoloji Eğitimi Ana Bilimdalı’nda okuyan 159 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin analizi
ortalama, ANOVA ve t testi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğretmen adaylarının biyoloji öğretiminde özyeterlik inançlarının yüksek (X = 3.75) düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Sınıflara ve meslek tercih nedenine göre biyoloji öğretmen adaylarının öz-yeterlik inancı puanları arasında .05 düzeyinde anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğretmen adaylarının cinsiyet, yaş, mezun olunan lise türü, yerleşim birimi, aylık gelir ve başarı öz-yeterlik inançları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.

Biology Teaching Self-Efficacy Beliefs of the Teacher Candidates

Year 2006, Volume: 39 Issue: 1, 57 - 73, 01.05.2006
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000124

Abstract

The main aim of this study is to determine the level of biology teaching self-efficacy beliefs of the teacher candidates. “ The Scale of Self-Efficacy in Science Teaching” which was developed by Enochs and Riggs in 1990 and adapted to the Turkey’s conditions by Bıkmaz in 2002 was used. Working group consists of 159 teacher candidates from the Division of Biology Education in Hacettepe University Faculty of Education in 2003-2004 academic year. The analysis of the data was conducted with t, ANOVA and overage. In the study, the self-efficacy belief of biology teacher candidates was determined to be high (X=3.75). There was a huge difference in the level of belief selfefficacy of teacher candidates between different classes and by reason of job choose

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA32DR33YJ
Journal Section Research Article
Authors

Cem Gerçek This is me

Publication Date May 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 39 Issue: 1

Cite

APA Gerçek, C. (2006). Biology Teaching Self-Efficacy Beliefs of the Teacher Candidates. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 39(1), 57-73. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000124
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0