İlköğretim birinci sınıfa başlayan 6-7 yaş grubu çocuklar;
yetenekleri, gelişme hızları, ilgileri, gereksinimleri ve okul olgunlukları
bakımından büyük farklar gösterirler. Genel özellikleri bakımından bu
çocuklar oyun çağında olup, ilgileri kısa, somut düşünme ve toptan
algılama özelliğine sahiptirler. İlkokuma yazma öğretiminde bu
özelliklere uygun düşen en iyi yöntem, cümle yöntemi’dir. Yeni
İlköğretim Programı çalışmalarında Milli Eğitim Bakanlığının,
ilkokuma yazma öğretiminde benimsediği “ses temelli cümle yöntemi”
çocukların öğrenme özelliklerine uygun değildir. Bu yöntem daha çok,
ayrıntıları görme ve aralarında mantıksal bağ kurma becerileri gelişmiş
yetişkinler için uygun olabilir.
Children in the age group of 6-7 starting the first grade of primary school show big differences from the standpoint of their abilities, development, interests, requirements and school maturity. From the standpoint of their general characteristics, they are in the play age, have a short span of interest, concrete thinking and global perception characteristics. The best method suiting these characteristics in the initial teaching of reading and writing is the sentence method. The “sound-based sentence method” adopted by the Ministry of National Education in the initial teaching of reading and writing in the New Primary Education Curriculum is not suitable for the learning characteristics of children. This method may be much more suitable for adults with developed skills of seeing details and establishing logical links between them
Other ID | JA23EK82SS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 38 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0