Bu araştırmanın temel amacı, zihin engelliler öğretmen
adaylarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarını cinsiyete, sınıf düzeyine,
insan hakları ya da çocuk haklarına ilişkin bir ders alma durumuna ve
yaşa göre incelemektir. Çalışmanın ikincil amacı, zihin engelliler
öğretmen adaylarının anılan tutumlarının, sınıf öğretmeni, okul öncesi
öğretmeni ve bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmeni adaylarının
tutumlarından farklılaşıp farklılaşmadığını test etmektir. Araştırmanın
çalışma grubunu Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nin Zihin
Engelliler Öğretmenliği lisans programı 1. ve 4. sınıflarına devam eden ve
araştırmaya katılmaya istekli 85 öğrenci oluşturmuştur. Ayrıca
karşılaştırma yapabilmek amacıyla, aynı Fakülte’nin 1. ve 4. Sınıflarına
devam eden Sınıf Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği ve Bilgisayar
ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi lisans programlarına kayıtlı araştırmaya
katılmaya istekli öğrenciler de (202 öğrenci) araştırma grubuna dâhil
edilmiştir. Böylece araştırmanın çalışma grubunda toplam 287 öğrenci yer
almıştır. Katılımcıların çocuk haklarına ilişkin tutumlarını belirlemek
amacıyla daha önce Karaman Kepenekci (2006) tarafından geliştirilen
Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği (ÇHTÖ) kullanılmıştır. Bulgular
cinsiyet ve sınıf düzeyinin zihin engelliler öğretmenliği programına kayıtlı
öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin tutumları üzerinde etkisi olmadığını
göstermiştir. Zihin engelliler öğretmenliği programına kayıtlı
öğrencilerinden hiçbiri insan hakları ya da çocuk haklarına ilişkin ders
almadığı için bu değişkenin tutumlar üzerindeki etkisi incelenememiştir.
Zihin engelliler öğretmenliği programına kayıtlı öğrencilerin tutumları ile
yaşları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Zihin engelliler
öğretmenliği programına kayıtlı öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin
tutumlarının okul öncesi öğretmeni ve bilgisayar ve öğretim teknolojileri
öğretmeni adaylarının tutumlarından farklılaşmadığı, bununla birlikte bu
grubun tutumlarının sınıf öğretmenliği programına kayıtlı öğrencilerin
tutumlarından daha olumsuz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The main aim of this study is to examine the effects of variables such as gender, grade level, having taken the human rights or the children rights courses and age on the attitudes of teacher candidates of mentally handicapped children toward children rights. The second aim of the study is to determine whether these attitudes differ from those of teacher candidates of elementary school, preschool and computer and instruction technology. The study group was consisted of 85 volunteering freshman and senior students in mentally handicapped children teaching program in the Faculty of Educational Sciences at Ankara University. Also, in order to make comparisons, 202volunteering freshman and senior students who were enrolled in undergraduate programs in elementary school teaching, preschool teaching and computer and instructional technology education at the same faculty have been included. Therefore, there were total 287 students in the study group in this research. Questionnaire for Measuring Attitudes towards Children’s Rights formerly developed by Karaman Kepenekci (2006) to determine the attitudes of participants toward children's rights was used. The results have shown that gender and grade level had no effect on the attitudes of teacher candidates of mentally handicapped children toward children rights. Since none of the teacher candidates of mentally handicapped children have taken the human rights or the children rights courses, the effect of this variable on their attitudes could not be examined. No significant relation has been found between age and the attitude score of the teacher candidates of mentally handicapped children. It was concluded that the attitudes of teacher candidates of mentally handicapped children were not different from those of teacher candidates of preschool and computer and instruction technology; however, they had more negative attitudes than the teacher candidates of elementary school
Other ID | JA57YA96ZR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 42 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0