İnsan hakları oldukça karmaşık bir konudur. Bu yüzden birçok
kişi, sadece belli bir olgunluk düzeyine ulaşmış öğrencilerin insan haklarının
gelişmesini sağlayan veya engel olan kurumsal işleyişlerin ve sosyal süreçlerin
oluşturduğu karmaşayı anlayacaklarına inanırlar. Gerçekten de insan haklan ile
ilgili konular anlaşılması güç ve karmaşık konulardır. Ama insan hakları
eğitimi bu gerçeğin anlaşılması ile biten ve hatta başlayan bir eğitim
değildir. İnsan haklan eğitiminde sadece bilgi aktarımı yoktur. İnsan haklan
alanında verilecek bir eğitim ile, sahip oldukları hakları bilinçli bir şekilde
kullanan, hatta insan haklan ile ilgili konularda etkinliklerde bulunabilecek
yeteneğe sahip vatandaşların yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Okulun başlangıç yıllarında, insan haklan alanı, programda
yer alan diğer dersler gibi, örneğin Sah ve Perşembe günleri saat 10.00-10.20
arasında verilecek bir ders olmamalıdır. Bunun da ötesinde, insan haklan ile
ilgili ilkeler tüm okul ortamına sızmalıdır. Çocukların okula başladığı
yıllardan itibaren, okul, adaletin, güvenliğin, eşitliğin, barışın, çatışma
yönetiminin, farklı gmplara saygının, bütünleşmenin ve diğer insan haklan
ilkeleıinin sergilendiği bir havaya sahip olmalıdır. Okuldaki yetişkinler
çocuklarda geliştirmek istedikleri davranışlaıın aynısını göstermelidir. Bu çok
mu idealist bir düşüncedir? Kesinlikle evet. Öyleyse, gerçek anlamda
düşünüldüğünde bu düşünce çok yararsız mı görünüyor? Tabii ki hayır. İdealler,
insanoğlunun henüz bulamadığı ışıklardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 1999 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 32 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0